Så behåller du arbetsglädjen
I ett danskt forskningsprojekt undersökte man vilka initiativ som leder till en bättre psykisk arbetsmiljö, skriver danska sajten business.dk.
16 forskare granskade totalt 14 danska företag. Det danska nationella forskningscentret för arbetsmiljö har samlat resultaten i tio råd som leder till mer arbetsglädje:
1. Långsamma förändringar är bäst
En god arbetsmiljö skapas inte med punktinsatser. Genom att ständigt vara uppmärksam och prioritera trivsel skapar man bäst resultat.
2. Arbetsmiljön förändras ständigt
Det uppstår hela tiden nya utmaningar och situationer som kräver nya initiativ, åtgärder och dialog. Arbetsplatsen är en levande organism som ständigt utvecklas, det gäller också arbetsmiljön.
3. Misstro till andras motiv kväver processen
För att få en god psykisk arbetsmiljö måste chefer och medarbetare visa ömsesidig tillit och erkänna varandras roller. Förändringar skapas genom att lita på andra i stället för att vara misstänksam.
4. Skapa en ”oenighetskultur”
Lyssna även till kritiker och nej-sägare. De kan ha en poäng. Tillit och kritik står inte i motsats till varandra. Om man kan vara oenig och samtidigt visa respekt för varandra leder det till utveckling.
5. Nej till kärlek – ja till erkännande och respekt
När man känner gemenskap i arbetet leder det till trivsel. Du behöver alltså inte älska dina kollegor eller chefer. Visa erkännande för deras kompetens och respektera deras personlighet.
6. Ledaren ska vara ”sekreterare” åt medarbetarna
Viktiga arbetsuppgifter kräver att ledningen undanröjer hinder och ger medarbetarna resurser och inflytande. Då kan de anställda göra ett bra jobb.
7. Medbestämmande och dialog är bra, men det räcker inte
Möten och samtal är nödvändiga, men de måste leda till konkreta och synliga resultat. Ledarna inom verksamheten måste ta på sig ansvar för att skapa ramar och leda processen.
8. Enkäter sätter dagordningen, men löser inte problemen
Att kartlägga arbetsmiljön genom medarbetarundersökningar är bra. Det skapar legitimitet och uppmärksamhet. Men det krävs att förslagen omsätts i handling.
9. Ingenting leder till ingenting
Det kräver tid, pengar och energi att behålla en god psykisk arbetsmiljö. Din arbetsgivare kan och bör se det som en investering.
10. Meningen med arbetet finns i gemenskapen
Om man känner gemenskap på jobbet trivs man på sin arbetsplats. Att skapa en känsla av gemenskap och meningsfullhet leder ofta till bra arbetsmiljö.
Källa: business.dk
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.