Rapport: Rekordhög pessimism bland unga – litar inte på företag
I en global undersökning från Deloitte framkommer att unga ser mörkt på framtiden – och att de väljer bort oetiska företag.
Revisionsfirman Deloitte har i sin rapport fokuserat på de grupper som kallas ”millennials” (födda 1983-1994) respektive ”generation Z” (födda 1995-2002). Totalt har över 13 000 unga i 42 länder intervjuats kring sin inställning till arbetsliv och framtidsutsikter – med nedslående resultat.
Andelen som tror att ekonomin kommer förbättras nästa år var endast 26 procent, en minskning med 19 procent från föregående års undersökning. Även tron på social och politisk ljusning är rekordlåg – bara 22 procent vågar hoppas på förbättringar inom detta område. Klimatförändringar, inkomstojämlikhet och arbetslöshet anges som de största orosmomenten.
Bilden av företagen har också försämrats kraftigt: År 2017 ansåg 76 procent att företag har en positiv inverkan på samhället, men i år skrev bara 55 procent under på detta påstående. Förtroendekrisen omfattar även traditionella medier, som tre av tio uppger att de inte känner någon tillit för alls.
Undersökningen visar att dessa yngre generationer drivs av upplevelser. Ambitionen att resa och se världen trumfar exempelvis att ha en bra lön. Att kunna köpa en egen bostad och göra positiva avtryck på samhället är andra starka drivkrafter. Det senare speglas också i konsumentbeteendet.
En stor del av de svarande säger nämligen att de skulle ändra sin affärsrelation till ett företag beroende på hur det påverkar samhället och miljön, om det uppför sig etiskt, hur det hanterar persondata och vilka politiska ställningstaganden det gör. Företag som spelar fult straffas, medan goda exempel belönas med lojalitet.
För arbetsgivare som vill attrahera de yngre gäller det att erbjuda en stimulerande och flexibel arbetsmiljö, att bidra till en hälsosam balans mellan arbete och fritid, och att samtidigt göra samhällsnytta. Hälften av de svarande säger att de, om de hade möjlighet, skulle vilja säga upp sig från sitt nuvarande jobb – ett tecken på att många arbetsplatser inte möter kraven idag.
I undersökningen noteras också att gruppen lägger stor vikt vid könsfördelning och etnisk mångfald när de väljer arbetsgivare. Det finns ett starkt samband mellan hur väl arbetsplatsen uppfyller dessa kriterier och hur många som uppger att de planerar att stanna kvar på sitt jobb.
”För att locka till sig och behålla de unga behöver organisationer förstärka sina initiativ för mångfald och inkludering, hitta nya sätt att involvera dessa generationer i sina CSR-program, och prioritera kompetensutveckling så att de anställda är förberedda på vad som komma skall”, säger Deliottes globala HR-chef Michele Parmelee.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.