Nya regler skärper kraven för tjänstebil
Det rullar över 200 000 tjänstebilar på de svenska vägarna, men av dem är bara tio procent miljövänliga. Den andelen ökar snabbt.
»I dag blir det allt ovanligare att företag inte väljer miljöbilar«, säger Pia Lindhe, marknadschef på ge Capital Solutions som finansierar 15 000 tjänstebilar i näringslivet.
»Miljöbilarna är ekonomiskt fördelaktiga för både företag och anställda. Dessutom medverkar de till en miljöprofil som allt fler företag eftersträvar.«
Brist på attraktiva modeller, och förvirring kring miljöbilsdefinitioner har tidigare hämmat utvecklingen för miljövänliga tjänstebilar, enligt branschföreningen Bil Swedens vd Bertil Moldén:
»Tidigare ignorerades miljöbilarna av ledningsgrupperna. Men nu har bevisbördan vänt: varför ska vi inte välja miljöbilar«, säger Bertil Moldén.
»Idag finns det många modeller att välja på, men osäkerheten kring reglerna finns kvar. Företag ogillar osäkerhet. En tjänstebil ska vara i drift i två – tre år.«
Därför tittar företag gärna på vad staten gör när den bestämmer vad som ska räknas som miljöbil i statlig upphandling. Reglerna ger en föraning om kommande regler för förmånsbeskattning, trängselskatt och parkeringsförmåner – och för privatpersoner miljöbilspremien på 10 000 kronor.
Och här kommer en ny miljöbilsdefinition för all statlig upphandling att ställa allting på huvudet.
Definitionen tar fasta på helt nya regler från krocktestinstitutet Euro NCAP där kraven för högsta betyg – 5 stjärnor – skärps betydligt nästa år. För att få maxbetyg måste bilmodellen inte bara klara sig bra i krocktester, utan även ha högt skydd för fotgängare, samt antisladd och pisksnärtskydd.
I dag har många bilar maxbetyget 5 stjärnor i krocksäkerhet. Men det nya kravet på bland annat fotgängarskydd rensar undan ordentligt i skaran.
Bland annat drabbas Saab och deras storsäljare bland tjänstebilar – Saab 9-3 Biopower – som endast har 1 stjärna i fotgängarskydd.
Bland storföretag är Skanska ett av de företag som kommit längst i miljöbilstänkandet. Ansvarig för tjänstebilsflottan är Gunnar Jürss, och han tycker det är utmärkt att säkerhet bedöms allt tyngre när stat och företag upphandlar tjänstebilar.
»Vi har länge jobbat medvetet på att våra bilar ska vara säkra och miljövänliga, på alla nivåer, från ledningsgrupp ned till minsta bruksfordon på bygget. Att kraven på säkerhet höjs tycker jag är vettigt«, säger Gunnar Jürss.
Skanska har avtal med Volvo, Volkswagen och Saab om tjänstebilar och godkänner bara lågförbrukande fordon. Bland personbilarna ska andelen miljöklassade i år nå 100 procent!
Skanska ordnar också kurser i eco-driving – miljövänlig körning – bland personalen. Och för att ytterligare cementera miljömedvetenheten erbjuds samtliga anställda en visning av Al Gores »En obekväm sanning« – filmen som satte fingret på hotet med den globala uppvärmningen.
Skanska är ett globalt företag och överst på önskelistan står internationellt gemensamma regler över vad som ska betraktas som en miljöbil. Regler som dessutom är hyfsat framtidssäkra.
»Dit är det en lång bit att gå«, anser Mattias Goldmann på lobbyorganisationen Gröna bilister. »Men det är bra att Sverige skärper kraven på säkerhet. Flera av de mest bensinsnåla bilarna är farliga och bör inte premieras.«
Den som i dag vill framtidssäkra sitt tjänstebilsval ska välja bort alla bränslen som inte är förnybara, enligt Gröna bilister. Det betyder att bensin, diesel och naturgas går bort. Enbart etanol och biogas återstår.
Om sedan bilarna är dokumenterat krocksäkra borde alla kunna känna sig någorlunda trygga med tjänstebilsvalet.
Inklusive fotgängarna.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.