Motiverande samtal
• Utforska problemet. Detta kräver att du kan skapa den psykologiska trygghet medarbetaren behöver för att ta emot hjälp. Först då kan du skapa förståelse för hur problemet påverkar hälsan, arbetsinsatsen och kollegerna.
• Bekräfta. Genom att bekräfta medarbetaren med ett empatiskt och aktivt lyssnande som bygger på öppna frågor kan du få viktig information och en utökad förståelse för båda parter. En medarbetare som har fastnat i en snäv syn på problemet kan vara oförmögen att se lösningar.
• Stötta. Det är viktigt att förstå skillnaden mellan att vilja förändra och vilken förmåga medarbetaren tror sig ha att klara genomföra det. Vilket stöd behöver medarbetaren? Utforska även vilka för- och nackdelar han ser i sitt nuvarande beteende. Insikten om att det finns en skillnad mellan hur det är nu och hur medarbetaren innerst inne skulle vilja ha det kan fungera som en motor till förändring.
• Informera. Erbjud medarbetaren information om vilken hjälp och stöd företaget kan erbjuda. Ta reda på hur informationen tas emot av medarbetaren.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.