Bransons tips till dig som vill bli vd
Det finns inget som går upp mot den första hektiska tiden i ett nystartat, ambitiöst företag. Det finns en oerhörd energi och ett stort risktagande, och att dela den upplevelsen med dina medarbetare bygger en stark teamkänsla och ett kamratskap som kommer att hjälpa er igenom tuffa tider. Uppstartsfasen kommer förmodligen att vara den period i din karriär då du jobbar som allra mest.
Det är också en perfekt tid för dig att välja om du ska fortsätta som vd, eller gå in i en annan roll. Många entreprenörer har energin och drivkraften att starta ett företag, och hitta möjligheter där det inte verkade finnas några, men alla är inte duktiga på att driva företag. Att vara medveten om dina svagheter är avgörande för företagets framgång.
När ditt företag mognar kommer det förmodligen att bli svårare att behålla den energi ni hade i uppstartsfasen. Då kommer det att vara upp till dig och din ledningsgrupp att se till att medarbetarna förblir motiverade. Det är då du måste ta beslutet om vilken roll som är rätt för dig: entreprenör eller chef?
Om du vill fortsätta som vd, måste du under uppstartsfasen lära dig hur varje liten del av företaget fungerar. Det finns inga genvägar – att hitta rätt kräver både tålamod och hårt arbete. När Brett Godfrey var vd för Virgin Blue tvingade han alla högre chefer att prova på varje tjänst inom flygbolaget, inklusive att lasta bagage. (När jag gjorde det, var jag tvungen att gå till läkaren efteråt för att göra en hälsokontroll!)
Det kommer att ge dig en grundlig förberedelse, så att du kan delegera på rätt sätt när företaget växer sig större. När dina medarbetare kommer till dig med problem, kan du ge konkreta, handfasta råd eftersom du har egen erfarenhet av hur företaget fungerar.
Du bör också skriva under varje check och granska varje faktura, eftersom du då upptäcker exakt vart pengarna går, hur pengarna rör sig genom din organisation och vad ni lägger dem på. När du har mer kunskap om företagets vardagsekonomi, kan du ställa frågor som: »Varför betalar vi den här checken egentligen?«
Du kan hjälpa till att dra ner rejält på onödiga utgifter. Den här metoden använde jag mig av inom Virgin Group i många år. Var sjätte månad skrev jag under varje utgående check i en hel månad och bad mina underställda chefer att göra samma sak.
Det viktigaste av allt för en vd är att ha den psykologiska insikt som krävs för att organisera en stor grupp människor på ett smidigt sätt, och kunna hantera den press som uppstår i vardagen i ett företag.
Använd uppstartsfasen för att bedöma dina styrkor och svagheter som ledare och be dina bästa rådgivare att ge sin bedömning av hur du presterar. Fundera över hur du kan inspirera och motivera andra människor att samarbeta och få jobbet gjort. Det krävs generositet och ödmjukhet för att kunna bedöma andra människors tillgångar och begränsningar på ett rättvist sätt, ge dem tillit och delegera ansvar.
Optimism, en förmåga att se möjligheter och ett stort självförtroende är andra egenskaper som krävs av en duktig chef och ledare. Vissa människor är mer benägna än andra att se världen på detta sätt. Hur skulle du beskriva dig själv? Är du en person som tar fram det bästa i andra?
Duktiga chefer kritiserar sällan sina medarbetare. Människor behöver uppmuntran för att kunna blomma, precis som växter behöver vatten. En medarbetare som begår ett allvarligt misstag behöver sällan veta det. I stället bör chefen fokusera på att hjälpa medarbetaren att lära av sitt misstag och hitta självförtroendet igen.
Erkänner du när du har gjort misstag och ber om ursäkt för dem? Du kommer att bli förvånad över hur mycket dina medarbetare uppskattar den här egenskapen hos sina chefer, och hur mycket de kan lära sig av chefernas erfarenheter. Din förmåga att vara öppen med dina felsteg och diskutera dem öppet är livsviktig, och kräver mycket mod.
Om du befordrar någon och den personen inte lever upp till dina förväntningar, måste du kunna ta upp problemet med din medarbetare, erkänna att du tagit ett felaktigt beslut och erbjuda honom eller henne att få sitt gamla jobb tillbaka. Du måste också ge personen stöd i den processen och ta det svåra samtal som inte alla människor klarar av att hantera.
Ledarskap handlar också om att kommunicera på ett tydligt sätt; att förklara varför du har tagit ett visst beslut eller berätta vart företaget är på väg. Dina budskap ska ha auktoritet utan att du blir bombastisk och du måste kunna presentera en tydlig vision av vad ni ska åstadkomma. Samtidigt är det chefens uppgift att hela tiden ifrågasätta hur ni gör saker och uppmuntra medarbetarna att göra detsamma – då är de alltid redo att anpassa sig om omständigheterna skulle förändras.
Det är en otrolig tillgång om du har en naturlig begåvning för vd-rollen, men många ledaregenskaper går att träna upp. Om det finns områden eller färdigheter du måste arbeta med, fråga dig själv vem av dina vänner eller kolleger som du kan lära dig av och berätta för den personen att du verkligen vill förbättra dig. Den mentorerfarenheten kan vara väldigt givande för er båda.
Om du och dina rådgivare i slutet av processen är överens om att du passar som chef, kan du ta beslutet att stanna kvar som vd och hjälpa ditt företag att växa. Om du presterar bättre som entreprenör, måste du hitta en chef som kan ta din plats. Leta efter någon som har de egenskaper jag har nämnt ovan och när du väl har hittat honom eller henne, se till att den nya chefen blir delägare i företaget. Din nya chef kommer nämligen vara delaktig i företagets framgång, och förtjänar en del av vinsten.
Sedan är det dags för dig att gå vidare och starta ett nytt företag. Vilken är din nästa smarta idé?
Fotnot: © 2010 Richard Branson (Distributed by The New York Times Syndicate).
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.