Medarbetare får utbilda chefer

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Företaget IBS, som levererar affärssystem, ville höja konsulternas kompetens. De skulle bli säkrare och tryggare i kontakten med kunderna. Framför allt ville man fokusera på de mjuka värdena som självförtroende och social kompetens.

Därför skapade man ett utbildningsprogram i samarbete med läkaren och psykoterapeuten Rigmor Robèrt.

Efter programmet önskade konsulterna att deras chefer skulle ges möjlighet till samma program. Man såg fördelarna med att använda samma språk i hela företaget.
Konsulterna hade under kursens gång också lagt fram synpunkter på ledarskapet i företaget.

»Man ville ha mer styrning, men också en klapp på axeln ibland. Även konsulter som är seniora och har jobbat i många år vill ha vägledning, kritik och beröm av sin chef.«, säger Lena Glader Frankfeldt, Competence Manager på IBS.

Konsulternas åsikter gjorde intryck. På IBS ville man gå vidare och låta cheferna ta del av de synpunkter som kommit fram. I ett ledarskapsprogram fick cheferna ta del av vad konsulterna hade för önskemål kring ledarskapet och arbeta med detta.

Tyckte inte cheferna att det var jobbigt?

»Chefsprogrammet gick inte ut på att föra vidare en massa kritik från medarbetarna. I stället omvandlade Rigmor Robèrt medarbetarnas respons till ren människokunskap. När cheferna hade gått kursen kände de sig stärkta, inte kritiserade. Viss skepsis fanns nog hos vissa av cheferna, men när vi började prata om hur svårt det är att vara chef så lättade det. Sedan dess har både konsulter och chefer fått samma språk. Vi förstår varandra bättre.« säger Lena Glader Frankfeldt.

Hon tror att andra företag skulle ha stor nytta av ett liknande program. Att ta tillvara på medarbetares åsikter stärker hela organisationen, menar hon.

»Absolut, annars blir det för toppstyrt. Det här skulle behövas överallt. Vi har fått samtal från många andra företag som vill göra likadant. Vi har märkt att våra konsulter har känt sig nöjda efter kursen eftersom de varit med och startat en god process för hela företaget. Det har stärkt deras självförtroende.«

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.