Management by ”nätpirat”
I samband med rättegången mot Pirate bay-grundarna blev Peter Sunde Sveriges mest kända ”nätpirat”.
I en stor intervju i musiktidningen Novell, som Svenska dagbladet nu återger delar från, berättar Peter Sunde bland annat om hur han chefar över sina företag. Han låter onekligen värderingarna styra:
Alla medarbetare på Flattr, hans nuvarande satsning, tjänar till exempel exakt lika mycket.
Och enligt bolagsstadgarna får de anställda, eller ”ninjas” som de kallas, inte betala för några varor där djur har kommit till skada i produktionen. Kött och skinnstolar är totalförbjudna.
”Jag vill inte ha det samhälle som vi har idag. Samtidigt lever jag i en värld där man måste vara entreprenör. Då kan man antingen stå bredvid och vara grinig eller så kan man vara en positiv förebild. En gång hade jag ett litet företag som gick med vinst. Då gav jag bort den till Djurrättsalliansen. När jag nu kan bestämma att ett helt bolag inte får använda pengar till animaliska produkter, är det klart att jag gör det”, säger Peter Sunde till Novell.
Om några timmar släpps filmaren Simon Kloses dokumentär TPB AFK, om turerna kring The Pirate Bay, på Internet.
Läs hela artikeln i Svenska dagbladet här: Piratkrigets förlorare.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.