”Du får komma in i chefernas hemliga, slutna, rum”
Skoningslös makthierarki, managementtjafs, skitsnack och mänskliga begär. Det är några ingredienser i den mörka och surrealistiska kontorskomedin Chefen på Borås Stadsteater.
”Att ifrågasätta leder bara en väg – mot medarbetarsamtalet of doom. You don’t f-ck with the middle-management!”
Så skriver bland annat Borås Statsteater om föreställningen Chefen, en mörk och humoristisk kontorskomedi med idel chefskaraktärer på scen.
”De allra flesta har varit på en arbetsplats där det finns chefer och där makt ska förhandlas på olika sätt. Publiken får se trovärdiga scener ur verkligheten. Jag har själv varit chef i ett decennium, ’allt du ser har hänt och allt är lögn’, brukar jag säga. Det är nog därför detta får ett sådant gehör.”
Det säger dramatikern Malin Axelsson, vars verk Chefen hade urpremiär 2020. Sedan dess har den bland annat gjort publiksuccé i Malmö. 15 april sätts den upp på Borås Stadsteater med Victoria Brattström som regissör.
”Många säger att det är en sorts Kafka-stämning i pjäsen. Det handlar om mellanchefen Jenny som är ny på företaget och får i uppdrag att sparka en massa personer. Hon vill vara en god chef, samtidigt som hon brottas med den här draken; organisationen”, fortsätter Malin Axelsson.
Kittlande är också att det bara är chefer på scen, menar dramatikern, och att ”du får komma in i chefernas hemliga, slutna, rum.”
Varför är det tacksamt att göra en föreställning om just chefer?
”Vi lever i en värld som är full av hierarkier och chefer, där vi måste försöka förstå oss på makten. Det gäller chefer från den lägsta nivån upp till Putin. Det är ett tema som sysselsatt teatern sedan grekerna. Även Shakespeare skildrade kungar och maktgestalter. Det är något i vår existens och i det att vara en samhällsvarelse som gör att vi har behov av att bearbeta och tillsammans förstå oss på: Vad gör den här makten med oss?”.
Malin axelsson
Yrke: Prosaförfattare, dramatiker och regissör.
Gör: Malin Axelssons dramatik har satts upp på bland annat Riksteatern, Kulturhuset Stadsteatern och Dramaten. Hon blev Augustpris-nominerad för ”Jag blir en bubbla som blir ett monster som blir ett barn” (Urax Förlag) och fick Mare Kandre-priset för romandebuten ”Anropa” (Albert Bonniers Förlag).
Hon har varit konstnärlig ledare på Sveriges Radio drama, Ung Scen/Öst och är nu chef för Riksteatern barn och unga. På Sveriges Radio Drama har hon bland annat skrivit och regisserat succé-serierna Cheferna och Kraschen. Under hösten 2023 är hon också aktuell på Riksteatern/Dramaten med ”Flickor som försvinner”.
Föreställningen: Chefen har premiär på Borås Stadsteater 15 april, i ny regi av Victoria Brattström.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.