”Jobbiga” personer bäst för utvecklingen

Besvärliga medarbetare utvecklar organisationen och driver arbetet framåt. Det menar arbetslivskonsulten Åsa Lundquist Coey.

Konflikthantering
Text:
Publicerad

Vi vill gärna att arbetsplatsen ska vara harmonisk och konfliktfri. Men så ser inte verkligheten ut, menar arbetslivskonsulten Åsa Lunquist Coey. Hon är expert i konflikthantering och skriver en doktorsavhandling i ämnet Management and Complexity, det vill säga krocken mellan vad vi människor tycker är en ideal verklighet och hur oförutsägbara vi i själva verket är.

”Vi är i obalans 90 procent av vår tid, sådant är bara livet. Och tur är det, för när ett system i naturen kommer i balans går det i nekros, det vill säga dör”, säger Åsa Lundquist Coey till tidningen arbetarskydd.se.

Om man som ledare hanterar konflikterna och de ”besvärliga” medarbetarna på rätt sätt så är det till och med bra för organisationen, menar hon, eftersom det tvingar oss att ifrågasätta vårt arbete. Men det gäller att veta hur man som chef ska handskas med situationen.

”Om det besvärliga tystas i organisationen växer det i det fördolda. Men om det hanteras som en naturlig del av samarbetet så kommer nya tankar att födas hos alla”, säger Åsa Lundquist Coey.

Som HR-ansvarig eller chef är det viktigt att utveckla förmågan att hantera konflikter genom samtal, gärna i grupp, och att särskilja problem från person.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.