Krisen ökade arbetsglädjen
Det naturliga kanske borde vara att drabbas av apati och missnöje när arbetsplatsen drabbas av tuffa nedskärningar. Men en studie som amerikanska Center for Creative Leadership (CCL) gjort tillsammans med managamentkonsulten Booz Hamilton visar att amerikanska arbetstagare var mer engagerade i början av 2009 (när krisen var som djupast) än innan den startade (2008).
Man har också hittat ett samband som visar att ju fler personer som sades upp på ett företag, desto mer engagemang kände de anställda som var kvar.
Man tror att sambandet beror på det psykologiska fenomenet »valmöjligheternas paradox«. När man har många olika alternativ känner man sig mindre nöjd med det man har valt.
Lågkonjunktur och sämre möjligheter att byta jobb kan alltså göra att medarbetarna känner sig mer tillfredsställda med den anställning de redan har.
Utmaningen för amerikanska chefer är alltså att lyckas behålla engagemanget på en hög nivå när konjunkturen vänder. Enligt CCL är den bästa strategin att visa omtanke om medarbetarna. 94 procent av de tillfrågade arbetstagarna svarade nämligen att de ville stanna kvar på sitt nuvarande jobb om chefen visade omsorg om deras hälsa och välmående.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.