Känner du dig ouppskattad av din chef? Här är 5 tips för förändring
Osynlig, tagen för given och klent med uppskattning på jobbet? Du är inte ensam. Men det finns hopp – det går att motivera sig ändå.
Medan många sliter som aldrig förr i dessa svåra tider, är det åtskilliga som känner sig ouppskattade på jobbet. En färsk rapport från undersökningsplattformen Workhuman visar att 49 procent av de tillfrågade inte ens fått ett ”tack” från sin chef under covid 19-pandemin – ett ganska nedslående resultat.
Frågan är då vad du kan göra för att få mer energi och motivation när uppskattningen för ditt arbete lyser med sin frånvaro. Turligt nog finns ett antal konkreta steg att följa när du känner dig ouppskattad på jobbet, rapporterar Forbes.
1. Gör en avstämning
Ta ett steg tillbaka och upprätta en lista över dina senaste framgångar och prestationer. Är prestationsnivån över dina kollegors? Fråga dig själv om dina negativa känslor är befogade. Du kan mycket väl vara uppskattad, men utan att få så mycket feedback för det. En pandemi innebär när det kommer till kritan att alla är extra pressade, även din chef. Sök stöd från en mentor eller kollega och fråga dig om ditt behov av uppskattning är realistiskt.
2. Tala med chefen
Är du tillräckligt tydlig kring ditt behov av uppskattning? Boka ett samtal med din chef där ni går igenom dina prestationer och hur du upplever din situation. Det kan vara så enkelt att din chef fullständigt kan ha missat ditt behov av återkoppling, eller så är chefen så upptagen att den inte märkt din frustration. Om du misstänker att så är fallet gäller det att tala ut. Förklara att du ibland känner dig tagen för given, och prata fritt om tänkbara vägar till större motivation. Om inte annat, leder en sådan diskussion till att din chef vet var du står.
3. Öka din synlighet
Försök kasta ljus över vad du och ditt team sysslar med. Det mest självklara sättet är att höja rösten mer på interna möten. Anmäl dig som frivillig till presentationer och tvär-funktionella funktioner på jobbet – det brukar vara ett bra sätt att märkas mer utanför dina ordinarie ansvarsområden. Glöm inte att berömma andra! Att erkänna kollegornas prestationer lyfter inte bara din och deras synlighet, utan kan också förbättra organisationens generella resultat.
4. Var självmotiverad
Att bli uppskattad för sitt jobb är toppen, men du kan inte alltid räkna med beröm som kommer utifrån. För att uppnå en långvarig karriäruppfyllelse, behöver du finna en mening med jobbet i sig. Effektiv egen-motivering står högt på listan över det som särskiljer högpresterare från andra. Så hur kan du hjälpa dig själv framåt, även om du inte får någon vidare uppskattning på jobbet? Klappa dig själv på axeln. Avsätt tid för att dokumentera dina prestationer och segrar. Fokusera på de inslag i arbetet som du gillar, och sätt upp specifika mål. När du väl når en milstolpe, belöna dig själv med en semesterdag eller något extra gott. Firande av de små vinsterna gör det mer sannolikt att du uppnår dina långsiktiga mål.
5. Överväg en förändring
Om du har provat allt och ändå känner dig ouppskattad på jobbet, kan det vara dags att överväga att byta jobb eller växla karriär. En dålig chef eller giftig jobb-kultur kan i längden köra slut på vem som helst. Spana efter alternativa jobb, eller tjänster i din nuvarande organisation, men överväg samtidigt vad du kan eventuellt kommer att behöva ge upp. En förändring kan förbättra ditt psykiska och fysiska välmående i det långa loppet.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.