Jonna Gustafsson: ”Man ska ha rimliga mål – och väldigt kul”
Unga ledare 2025 Varför måste parfym vara så dyrt? Det ville Jonna Gustafsson ändra på – och startade bolaget Essnce med målet att revolutionera en lyxig och mansdominerad bransch.

Jonna Gustafsson har en bakgrund inom skönhetsbranschen och startade e-handelsföretaget Essnce år 2021 i källaren hemma i Nässjö.
Affärsidén är att sälja högkvalitativ parfym till ett billigare pris, max 400 kronor, framför allt till den yngre målgruppen på 18–35 år.
Drivet är att förändra en bransch som på ägarsidan domineras av män.
”Jag är väldigt transparent, inte alls bäst, utan jag testar mig fram. Jag har koll på mina brister, och där jag brister tar jag in kompetens som kompletterar mig.”
Och snabbt har det gått.
Jonna Gustafsson har genom smart digital marknadsföring på Tiktok och Meta lyckats nå ut brett, fått hög omsättning och god vinstmarginal.
Tillväxten har gått från noll till 85 miljoner på tre år.
Flerfaldigt prisbelönad entreprenör
Hon har tilldelats flera priser, bland annat Årets Unga Företagare i Sverige 2024.
I dag har företaget nio anställda och flera popup-butiker. Sambon Fredrik Nordendorph är vd och tar allt personalansvar.

Har det varit svårt, utmanande? Nja. Mest har det varit kul, menar Jonna Gustafsson.
”Entreprenörer brukar säga att gråter du inte på kvällarna för att det är jobbigt, så har du inte kämpat tillräckligt hårt. Det stämmer inte med vår resa. Den har inte varit spikrak. Men vi ser sällan problem. Vi har kul och vår känsla är positiv”, säger hon.
Vad gör dig till en bra ledare?
”Jag har tänkt ganska mycket på det. Jag brukar skratta och säga: ’Jag har inga ledaregenskaper.’ Jag är väldigt transparent, inte alls bäst, utan jag testar mig fram. Jag har koll på mina brister, och där jag brister tar jag in kompetens som kompletterar mig.”
Hur funkar det?
”Jag vill skapa en arbetsplats där vi ska ha väldigt roligt. Och jag tror och hoppas att jag lyckas bra med det. Jag vill att mina anställda ska älska att vara på jobbet. Personalvård är mitt allt.”
Vad har du fått för ledarskapslärdomar längs vägen?
”Min bild av hur en ledare ska vara är något stereotypisk. Att man ska ha mycket teoretisk kunskap om ledarskap. Men jag har inte aktivt haft tid att jobba med mitt ledarskap på det sättet. Jag har mest jobbat på att vara en inspirerande och motiverande chef och ledare. Där är jag tio poäng. På andra delar, de teoretiska, där skulle jag behöva utveckla mig.”
Vad har ni på gång nu framöver?
”Entreprenörshjärnan är het. Självklart har vi ett mål, vi ska öka omsättningen i år. Samtidigt: Varför måste man alltid bli bättre? Det är inte det monetära jag vill uppnå. Jag anser att man ska ha rimliga mål – och väldigt kul.”
jonna Gustafsson
Gör: Grundare av parfymföretaget Essnce.
Ålder: 32 år.
Bor: Nässjö.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.