Jan Scherman: ”Jag tränar på att inte lägga mig i hela tiden”

Hållbarhet
Publicerad
Jan Scherman. Foto: Pressbild

Varför skrev du den här boken?
”Jag kände ett starkt behov av att markera känslornas betydelse för ett gott ledarskap. Jag har sett hur siffrorna vinner terräng och med matematiken ett alltmer teknokratiskt chefande. Med välputsade robotar riskerar glädje och engagemang att raderas ut. Kvar blir bara rädslan, som förminskar oss människor och är ett av de viktigaste hindren för framgång. Det är i balansen mellan känslor och siffror som människor och företag kan växa.”

Hur hanterar du de intresse­konflikter som det kan innebära att vara både chef och specialist som journalist?
”Jag är stolt över min tid som journalist och jag längtar ofta till det jobbet. Jag säger inte att jag är journalist men däremot anser jag mig ha all rätt i världen att debattera journalistiken. Och nu som chef för Aftonbladet TV har jag självfallet ett publicistiskt ansvar. Jag tränar dagligen på att inte lägga mig i det praktiska journalistiska arbetet, men är säkert dålig på det.”

Du cheftestades i tidningen Chef för sex år sedan, vilket du skriver om i boken. Sedan dess har du bytt jobb flera gånger. Hur har ditt ledarskap förändrats?
”Jag hoppas att jag blivit bättre på att lyssna. Och jag hoppas att jag inte längre har bråttom hela tiden, utan kan låta vissa saker ta tid. Många frågor mår bra av att mogna och kräver inte omedelbart beslut. Men det viktigaste av allt är att lyssna, lyssna och åter lyssna på vad ens medarbetare säger. Tids nog hinner man själv säga sitt.”

Du sitter återigen på en ny, framträdande operativ chefs­position. Hur har ledarrollen i din bransch förändrats sedan du blev chef för första gången för trettio år sedan?
”Kraven har mångdubblats, både på gott och ont. När jag började som chef talade ingen om mångfald och hållbarhet. I dag är det avgörande viktigt, grundläggande. Men tyvärr inte självklart. Och igen – kalkyler och affärsplaner har gjort sitt intåg på bred front. Det har trängt tillbaka frågor om publicistik. Fler och fler medieföretag har anammat Jan Stenbecks filosofi om vinst­maximering.”

Hur har du lyckats utvecklas i takt med förändringen?
”Jag har engagerat mig mer och mer i allt det som gäller mångfald. Jag har blivit mer och mer skeptisk till tron att man med excelark kan hitta lösningar på hur man ska klara framtiden. Det är bland annat därför boken heter ’Räkna med känslorna’.”

 

Läs mer: ”En korv med bröd förändrar allt” – Läs ett utdrag ur Jan Schermans nya bok ”Räkna med känslorna”

 

 

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.