»Jag ska jobba tills jag är 90«
Läsarfråga: I Australien har man ofta en negativ inställning till att anställa äldre medarbetare. Jag läste nyligen en artikel där en rekryteringskonsult berättade att han inte skulle anställa någon som är äldre än 35 år.
De här fördomarna vädras ofta: äldre personer är för gamla för att ändra sitt beteende, de är inte kreativa, de kommer inte på oväntade lösningar, de är inte öppna för att lära sig nytt och de är dyrare att anställa.
Vad är din inställning till äldre medarbetare? Om du skulle söka ett jobb, hur skulle du undvika att bli diskriminerad på grund av din ålder?
C. Goldsworthy, Australia
Branson: Tack för din fråga! Det passar väldigt bra för mig att ta upp det här ämnet, åldrande medarbetare, eftersom jag själv fyllde 60 i juni.
I år sprang jag mitt första maraton på strax över fem timmar och jag försökte också sätta rekord genom att vara den äldsta person som någonsin har kitesurfat över Engelska kanalen. (Tyvärr gjorde starka vindar att jag inte kunde genomföra den satsningen i år.) I båda fallen var det projekt som oftast associeras med yngre människor. Men jag är inte ensam. I dag lever vi mycket längre och mer aktiva liv, vilket gör att det inte är nödvändigt att gå i pension så tidigt. Om man tar hand om sig själv, genom att röra på sig och äta rätt, finns det ingen anledning till varför man inte kan jobba tills man är långt över 60.
Min plan är att jag ska jobba tills jag inte längre känner att jag bidrar till Virgins verksamhet.
Jag ser framför mig att jag kan jobba i drygt 30 år till. Som 60-åring finns det vissa arbetsuppgifter som passar mig bättre än andra, men jag ser inte några hinder för att jag skulle kunna fortsätta jobba i min nuvarande roll.
I Storbritannien har regeringen rekommenderat att man ska höja pensionsåldern till 67 och fler länder i Europa funderar på att införa en liknande lagstiftning. Det är inte bara regeringar, även bolagsstyrelser över hela världen möter samma problematik – att kunna hantera de utmaningar som uppstår när befolkningen blir allt äldre.
Det är säkert sant att många arbetsgivare har fördomar kring att anställa äldre medarbetare, men i sådana fall gör de sig själva och sitt företag en otjänst. Entreprenörer och chefer som vill lyckas måste även granska ansökningar från äldre kandidater.
Det finns uppenbara fördelar med att anställa dem. Studier har visat att när man anställer äldre minskar problem som är kopplade till brist på punktlighet och frånvaro – och det gäller hela företaget. Äldre personer är ofta mer lojala mot sin arbetsgivare, vilket sänker personalomsättningen och kostnaderna för rekrytering.
Det finns också klara affärsfördelar kopplade till att anställa medarbetare med olika bakgrund och ålder. I alla våra företag prioriterar vi god service och för att lyckas med det måste vi förstå våra kunder på djupet och se verkligheten genom deras ögon. I takt med att våra och andras kunder blir äldre måste chefer runt om i världen ha fler medarbetare som återspeglar hur åldersstrukturen i landet ser ut i stort.
Detta är en utmaning för Virgin eftersom vi alltid har varit ett »ungt« företag. Just nu har vi en låg genomsnittsålder på vår personalstyrka, mer en tredjedel av våra medarbetare är under 35 och bara tre procent är äldre än 55 år.
Det beror till stor del på faktorer som är relaterade till de branscher vi verkar inom och att vi räknas som uppstickare inom flera affärsområden. Till exempel attraherar vår gymkedja, Virgin Active, många unga medarbetare på grund av att många arbetsuppgifter är så fysiska.
Vi är också utmanare i flygindustrin och våra flygbolag Virgin America, Atlantic och Blue, har fungerat som magneter för yngre kabinpersonal och markbunden personal, och det har påverkat genomsnittsåldern för hela Virgingruppen.
Till och med vårt finansbolag har unga medarbetare – och återigen beror det säkert på att vi spelar rollen som utmanare och nyskapare. Men när vi förbereder oss för framtiden, är den låga medelåldern en faktor som måste förändras.
Hur ska vi göra det? På många företag ger man avgångsvederlag till medarbetare som jobbat länge inom företaget. Man ser det som ett sätt att att skära i kostnaderna under lågkonjunktur. Men de arbetsgivarna förlorar samtidigt medarbetare som sitter inne med en mängd viktiga egenskaper och erfarenheter.
En lösning är att vara mer flexibel i förhållande till medarbetarnas arbetsvillkor. Man kan erbjuda dem att arbeta deltid, flextid, delade tjänster eller heltidsjobb med längre semestrar. Det skulle kunna attrahera äldre medarbetare. Det skulle också göra det möjligt för alla – inte bara de äldre – att få en bättre balans i livet och ge arbetsgivarna en möjlighet att behålla kunskap och talang inom företaget.
Jag hoppas att vi på Virgin kan anamma den här attityden och att våra bolag kan fortsätta att ha en öppen inställning till alla kategorier av medarbetare och inte diskriminera på grund av ålder. Att anställa äldre medarbetare är inte bara moraliskt rätt, det är också bra för affärerna.
Fotnot: © 2010 Richard Branson (Distributed by The New York Times Syndicate).
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.