Hur göra när medarbetaren inte presterar?
”Jag är ansvarig för en it-konsult-verksamhet. Till en av mina medarbetare lyckas jag inte få uppdrag. Hon har en attityd som gör att kunderna upplever henne som speciell. Hon är mycket kvalificerad inom ett smalt tekniskt område, men utanför sitt kompetensområde presterar hon inte det hon ska. Jag ser det som att vi har arbetsbrist för just henne, men inte för andra. Medarbetaren är den senast anställda, men jag planerar att anställa fler i vår. Kan man hävda ’selektiv arbetsbrist’, för en särskild medarbetare?”
Mattias
Experten svarar:
Det finns inget som heter ’selektiv arbetsbrist’ eller ’personlig arbetsbrist’. En konsult som inte går att hyra ut brister i sin kompetens och av den anledningen ska en uppsägning baseras på omständigheter relaterade till den anställda, det vill säga personliga skäl.
Men innan en sådan uppsägning kan ske måste den anställda uppmärksammas på problematiken och ges möjlighet att förbättra sin kompetens och ändra sitt beteende. En sådan process tar i de flesta fall mellan tre och sex månader.
En annan möjlighet – beroende på hur befattningen ser ut – är att bredda konsultrollen för samtliga konsulter.
Om det uppstår arbetsbrist finns det saklig grund för uppsägning av den person du beskriver, eftersom hon är sist anställd.
Om du därefter behöver nyanställa, kommer den person du beskriver att ha företrädesrätt till återanställning enligt LAS. Men företrädesrätten förutsätter att hon har tillräckliga kvalifikationer för den nya tjänsten. Kraven på kvalifikationer för den nya tjänsten måste givetvis vara befogade och nödvändiga för de arbetsuppgifter som ingår.
Fredrik Dahl,arbetsrättsadvokat och delägare advokatfirman Vinge
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.