Han vet hur företag låter

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

Hur kan rätt musik stärka ett varumärke?
»I dag skriker många företag när de ska kommunicera med sina kunder. Genom en tydlig musikprofil får man i stället en unik ton och förtydligar vad man står för. Musik är något som betyder väldigt mycket för människor. Därför kan man förstärka relationen till sina kunder med rätt typ av musik.«
 
Nämn något företag som har lyckats?
»Hamburgerkedjan Max är ett bra exempel. I all sin kommunikation försöker de skilja sig från amerikanska kedjor. Max jobbar med ett koncept som kallas ’äkta svensk musik’ och har en egen radiostation som spelar svenska artister. Den radiostationen ­spelas i alla restauranger och på alla Max kontor.«

Kan man använda musik för att leda andra?
»Jag tycker man bör tänka igenom vilken musik som spelas när man pratar inför sina anställda. Vill man nå de anställdas hjärtan kan musik vara ett bra verktyg. Kom ihåg att din egen smak och vad som är rätt för varumärket inte alltid är samma sak.«

 

Jakob Lusensky tonsätter fem kända ledare:
1. Mats Qviberg, grundare HQ bank: »The Only Way is Up« – Yazz.
2. Mona Sahlin, partiledare Socialdemokraterna: »Hang with Me« (Starsmith remix) – Robyn.
3. Lars Idermark, ny vd Posten:»Signed, Sealed, Delivered« – Stevie Wonder.
4. Marc Zuckerberg, vd Facebook:»If I Ruled the World (Imagine That)« – Nas.
5. Steve Jobs, vd Apple: »The World’s Greatest« – R. Kelly.

Lyssna på låtlistan på Spotify!

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.