”Här har alla koll på kärnvärdena”

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

På ett bord i Joakim Bengtsons rum ligger CV:n uppradade. På var och en finns ett foto, unga, förväntansfulla ansikten.

»Det är lättare att komma ihåg ett ansikte än ett namn när man gjort många intervjuer«, säger han.

Fem nya medarbetare ska rekryteras. Av de 42 anställda på Lundalogik kom elva nya till företaget förra året. Det blir förmodligen lika många i år, kanske fler. Med den tillväxttakten gäller det att ha en smart strategi för att få alla att ta till sig företagskulturen.

Idén att göra Välkommen ombord-kortet fick Joakim Bengtson när han satt på flyget. I stolsfickan framför honom låg kortet Safety On Board som visar hur man gör i en nödsituation.

»Det slog mig hur mycket viktig information man fick in på ett så begränsat utrymme. Dessutom på ett överskådligt och pedagogiskt sätt. Skulle inte vi kunna göra samma sak?«

En bild säger mer än tusen ord. Och Joakim Bengtson är ingen vän av mångordig byråkrati, vem läser en packe dokument med fluffiga formuleringar?

»De flesta av våra kärnvärden har mer eller mindre medvetet funnits med oss sedan starten. Det är enkla men viktiga regler som vi jobbat med och som vi vill ska prägla företaget och hur vi uppfattas av andra.«

Företaget utvecklar och säljer CRM-system, kundvårdssystem. Det startades av Joakim Bengtson och tre av hans studiekompisar i början av 90-talet. De drogs aldrig med i racet under IT-boomen utan höll fast vid sina grundvärderingar. När bubblan sprack och många företag gick under, hörde de till vinnarna.

»Jag har sett många nya företag som har vuxit snabbt tappa sitt ursprung och de drivkrafter som från början gjorde företaget framgångsrikt.«

Första steget var att alla tillsammans diskuterade vilka värderingar de hade på företaget. Sedan kokade de ner det till några få enkla spelregler och värdeord. Utifrån orden gjorde företaget sitt Välkommen ombord-kort som delades ut till alla medarbetare.

Det har samma form som ett Safety On Board-kort och pryds av en flygplansstjärt med företagets logotyp. Kortet är inplastat för att hålla länge, precis som företagets värderingar.

»Det ska tjäna som en ständig påminnelse om de värden vi vill ska genomsyra företaget.«

Några av medarbetarna har satt upp sina kort vid sidan av dataskärmen.

När nya medarbetare rekryteras är kortet det första de får i sin hand.

Orden och figurerna på kortet är konkreta saker som varje medarbetare ska ha i minnet: Ett litet paket symboliserar att man underlovar, det vill säga lovar mindre än man kan hålla, ett stort att man överlevererar, alltså levererar mer än man har lovat.

En streckgubbe med kaffekopp och en klocka betyder att alla som kan ska delta i det gemensamma fikat på eftermiddagarna.

»Vi håller styvt på att alla tar en paus tillsammans, då kläcks många idéer och informella beslut fattas. Sådant är viktigt i ett företag där en del utvecklar produkterna och andra träffar kunder.«

Det stora, ljusa och trendigt möblerade samlingsrummet med bardisk inbjuder till samvaro. Vid lunchtid sitter ett stort gäng tillsammans och äter sin medhavda mat.

Säljare och utvecklare är oftast helt olika personlighetstyper, menar Joakim Bengtson.

»Det gäller att de inte tittar snett på varandra utan känner att alla tillhör samma lag.«

Andra förhållningsregler handlar om att vara kostnadsmedveten. Till exempel att åka kollektivt i stället för bil när det går och att inte prata i mobilen när man har tillgång till en fast telefon, särskilt inte inför en kund. På Välkommen ombord-kortet illustreras det bara med överkorsad bil vid sidan av en buss och en överkorsad mobiltelefon vid sidan av en vanlig telefonlur.

»Nu går det bra för oss, men man kan inte ta för givet att det alltid kommer att göra det. Därför gäller det att påminna om de här sakerna hela tiden. Självklart ska man inte vara dumsnål, det handlar om att tänka efter.«

Kundens röst blir allt starkare, menar Joakim Bengtson. Bloggar, communities, omdömen som läggs ut på hemsidor på nätet – allt sådant stärker kundernas makt. Då är en stark företagskultur en överlevnadsfråga.

»Det skulle vara en katastrof om någon skrev att de som jobbar på Lundalogik är idioter. Vi måste visa att vi lever som vi lär, vara ett föredöme för våra kunder.«

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.