Gör arbetet till ett spel
Hela 69 procent av de vuxna i amerikanska hushåll spelar dator- och tv-spel. Och inte mindre än 97 procent av ungdomarna – det vill säga de potentiella framtida talangerna.
Så hur fungerar en person som är som mest entusiastiska framför tv:n eller datorn och som helst kommunicerar via sms och tweets på en vanlig arbetsplats?
Det kan bli problem. Eller som en chef på ett rymdteknikföretag frågade sig under den amerikanska basebolligans slutspel:
”Hur kan mina medarbetare bli så till sig över ett gäng killar som slår en boll med en träpåk och samtidigt inte bry sig hälften så mycket om de fenomenala komponenter de skapar till rymdfarkoster?”
Men det går att lära sig av spelens värld och överföra entusiasmen från dator- eller tv-spel till arbetsplatsen. Det handlar egentligen om samma saker som chefer och företag redan jobbar med, men i spelens värld finns detta koncentrerat och utstuderat.
Här är några nyckelbegrepp:
● Ständig förändring, omväxling och nya utmaningar.
● Tydliga och mätbara mål.
● Belöning, att få leva ut sin glädje och upprymdhet när man som enskild eller grupp firar en framgång och seger.
● Snabbt tempo, många saker som pågår parallellt i både handling och kommunikation samt multi-tasking.
Press skapar entusiasm
Vad händer i en akut situation, till exempel vid en brådskande beställning från en kund, när servern går ner och viktiga dokument försvinner, eller vid en allvarlig kris?
Jo, de flesta medarbetarna vaknar till liv, får saker gjorda och mobiliserar både entusiasm och kraft.
Pressade situationer har en del gemensamma kännetecken som framkallar extraordinära prestationer hos medarbetarna.
Ett extremt exempel är när 33 gruvarbetare blev fast vid ett gruvras i Chile 2010, och experterna uppskattade att de med lite tur skulle kunna bli räddade inom fyra månader.
Räddningsteamen lyckades få upp alla gruvarbetarna till ytan på två månader.
När Apollo 13:s rymdfärd avbröts skrev programmerarna om mjukvaran på tre dagar i stället för tre månader, som var det normala.
Vad utmärker de pressade situationerna? Det här:
● Ett tydligt fokuserat och brådskande mål.
● En mycket kort tidsfrist.
● Ett självständigt team som uppmuntras att experimentera.
● Resultat som blir tydligt erkända och firade.
Genom att utforma jobb med spelliknande förutsättningar blir det möjligt att göra arbetet mer levande och producera den typ av entusiastiskt beteende som annars ofta framkallas av kriser.
Ett förenklat exempel är att vara ännu tydligare med att bryta ner långsiktiga mål till delmål och tydligt fira varje delseger.
Utmana medarbetarna
Det amerikanska företaget Georgia Pacific startade ett antal projekt för att ta reda på hur produktiviteten i deras pappersbruk kunde förbättras.
På ett av bruken bytte en ensam operatör de stora rullarna på den pappersmaskin som han ansvarade för. Det var ett tungt, segt arbete.
Operatörerna på ett av pappersbruken beslöt till exempel att testa en processändring. De var säkra på att jobbet kunde påskyndas genom att man kallade in en kollega för att hjälpa till. Men eftersom personen vid nästa maskin kanske inte var ledig ställdes krav på flexibilitet vad gällde vem som kallades in.
En modell för hur detta skulle hanteras utvecklades.
När den visade sig vara framgångsrik började den tillämpas i först dussintals och sedan i hundratals projekt. Förbättringsprocessen i anläggningarna gav en avkastning på hundratals miljoner dollar.
Hos det kanadensiska tågföretaget Via Rail gick utformningen av ett nytt system som skulle kontrollera lagerhållning för matservicevagnar långsamt.
I stället för att invänta att systemet var helt och hållet installerat bad chefen för passagerarservice sina medarbetare att hitta en lösning själva. De tog hjälp av den information som de hade tillgång till för att uppskatta vad systemet, om det färdigställdes, skulle ge för instruktioner.
De lyckades inte bara minska lagernivåerna med betydande mängder på några veckor; gruppen upptäckte även ett antal sätt att förstärka det nya systemet som höll på att installeras.
Så visst går det att frammana entusiasm, även i enformiga arbetsmiljöer. Vad kan du göra för att få använda mer spelliknande metoder på din arbetsplats?
Text: Robert H Schaffer. Bearbetning: Fredrik Emdén.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.