Magdalena Gerger – gladare chef får man leta efter

Hållbarhet
Text: Redaktionen
Publicerad

Gladare chef än Systembolagets vd Magdalena Gerger får man leta efter, och det beror absolut inte på att hon har tullat på företagets produkter. Med sin positiva energi lättar hon upp stämningen både bland medarbetarna och i styrelserummen.

LÄS MER: Fler Cheftester

”Magdalena är en skrattig och mänsklig chef«, säger en av hennes medarbetare. »Det skvallras om att hon till och med har fått vår styrelse att slappna av lite, bara genom sitt sätt att vara.”

”Hon bjuder gärna på sig själv utan att bli flamsig eller tappa i auktoritet. Hon vet precis var gränsen går för när det kan bli pinsamt”, fortsätter samma medarbetare.

När förra vd:n Anitra Steen drog sig tillbaka för att bli torparhustru­ ­­i Sörmland utlystes vd-jobbet i en platsannons och 120 sökande anmälde sitt intresse. Däribland Magdalena Gerger, som närmast kom från Arla, där hon hade be­­gåvats med den ståtliga titeln »senior vice president med ansvar för området marknad och innovation i Norden«.

Nyckelorden är ”i Norden”. Det var nämligen Magdalena Gergers uppgift att gifta ihop Arlas svenska och danska verksamheter, ett uppdrag som snart visade sig vara omöjligt.

”Då hade hon det väldigt motigt och jag vet inte hur mycket stöd hon fick uppifrån när det blåste som mest. Men själv beklagade hon sig aldrig, för hon är jättetuff när det gäller”, berättar en dåvarande medarbetare.

”Det var ett svårt och tungrott uppdrag och Magdalena gjorde verkligen allt man kan begära, men tvingades ge upp”, säger en annan.

”Nu har ledningen på Arla backat och vi är tillbaka till nationella organisationer igen. Men det var verkligen inte Magdalenas fel att integreringen inte fungerade, tvärtom.”

Efter sin civilekonomexamen arbetade hon i England för bland andra ICI Paints, Procter & Gamble, Nestlé och Smirnoff – fast inte med vodkan, utan med den svårstavade lyxglassen Häagen-Dazs, som hon med stor framgång lanserade bland annat i Sverige. År 2009, då hon nyligen blivit vd för Systembolaget, blev hon årets Ruter Dam.

Hon har fram till nu arbetat på konkurrensutsatta konsumentföretag, som har lett till vd-stolen på ett monopolföretag. Fler än en undrade hur Magdalena Gerger skulle klara den omställningen.

Med tanke på att Magdalena Gerger är en mycket målmedveten (alltså, mycket!) person borde det gå bra. Vissa kallar henne enveten, andra säger rent ut att hon är envis som synden. När hon har föresatt sig något ger hon sig katten på att det ska bli av.

”Hon har en mycket stark vilja”, säger en tidigare medarbetare. ”Hon ger sig aldrig och accepterar inte ett nej.”

LÄS MER: Intervju med Magdalena Gerger, Chefgalan

”Jag hörde från några toppchefer ­­att när Magdalena ville något, fick hon nästan alltid igenom det. Ofta utan att hennes chefskolleger egentligen fattade hur det hade gått till. Hon mal ner motståndet och har en teknik som bygger på att hon hela tiden återkommer med lätt omarbetade förslag tills hon har tjatat igenom det hon ville.”

Resultat 32 av 40

Ledarstil: 4 av 5
Energisk, lyhörd och strukturerad. Kan vara både diplomatisk och rak, beroende på situation. Uppfattas som mjuk, ända tills man upptäcker hennes envishet.

Delegering: 5 av 5
Alltid engagerad, men när hon har delegerat en uppgift lägger hon sig inte i. Förväntar sig dock alltid ­rapport om resultatet.

Beslutsfattande: 4 av 5
Varken blixtsnabb eller långbänk. Vill gärna tänka ett tag innan hon bestämmer sig. Samlar information, värderar och tar därefter beslut. Alltid påläst.

Rekrytering: 4 av 5
På Systembolaget har hon snarare skurit ner på än tagit in medarbetare i sin närmaste krets. Erfarenhet av jobb internationellt har gett henne god människokännedom, som oftast lett till bra resultat.

Kommunikation: 4 av 5
Angelägen om att alla i organisationen ska känna delaktighet och känna till målen. Har därför infört frukostmöten med personalen på huvudkontoret för att berätta vad som är på gång just nu.

Konflikthantering: 3 av 5
Utgår från att medarbetare som råkar i konflikt löser saken som de vuxna individer de är. De egna konflikterna löser hon oftast genom att mala ner motståndet hos den som inte håller med.

Motivation: 5 av 5
Hennes entusiasm för jobbet smittar av sig på medarbetarna. Hon har formulerat Systembolagets uppdrag på ett sätt som gett ny energi på flera håll i organisationen.

Personlighet: 3 av 5
Envis som få, och accepterar inte ett nej om hon har bestämt sig. Kan utveckla tunnelseende när hon driver en fråga och inte ser att andras behov kan vara lika viktiga. Men bjuder gärna på sig själv och har nära till skratt.

”Jag vet ingen som kan vara lika påstridig.”

Bland hennes närmaste med­ar­betare var det här ett drag man för det mesta uppskattade, men i­bland fick det negativa konse­kvenser.

”Det var också hennes svaghet«, säger en medarbetare. »Hon kunde driva en sak så hårt att hon inte lyssnade på vad folk utanför den närmaste kretsen ansåg. Magdalena är inte den som bygger breda ­­nät­verk, så där kunde det bli slitningar.”

Magdalena Gerger är den första vd för Systembolaget som kommer direkt från näringslivet. Tidigare chefer för försäljningsmonopolet har varit politiker eller statstjänstemän. Tillsättningen av Magdalena Gerger blev ett trendbrott.

Att vara vd på Systembolaget är att vara kluven. Dels ska man få så många svenskar som möjligt att inhandla fredagsvinet, julölen och glöggen på Systemet – men man får inte sälja för mycket. Dels ska man stå till tjänst med kunnig personal som ger råd om vilket vin som passar till vilken mat – men utan att övertala kunden att köpa mer.

Det här kan få vilken chef som helst att ligga sömnlös – är det ökad försäljning och vinst som gäller eller inte? Magdalena Gerger har löst dilemmat på sitt eget sätt, berättar medarbetarna.

”Jag märker ett tydligt lyft inom det strategiska arbetet. Betoningen ligger på att vi ska leverera. Vi har blivit mer kundinriktade och jag tycker att det känns mer pro­fessionellt än tidigare”, säger ­en medarbetare.

Även om Magdalena Gergers uppdrag inte skiljer sig från ­företrädarnas har hon hittat ­­­ett eget sätt att formulera det ­på för att få medarbetarna med sig.

”Framför allt poängterar hon sambandet mellan alkohol och hälsa plus ett socialt ansvars­tagande, vilket känns mer modernt än de gamla Spola ­kröken-kampanjerna, som fortfarande sitter kvar i väggarna”, säger en.

”Jag har en känsla av att hon faktiskt brinner för de här frågorna.”

Hon har även fört in miljö­aspekter i Systembolagets verksamhet med det långsiktiga målet att gå igenom hela kedjan ur ett hållbarhetsperspektiv.

”Nu tänker vi i termer av håll­barhet, kundnytta och hälsa i alla led – från producenter, via leverantörerna till kunden i våra butiker. Hela värdekedjan, som Magdalena säger.”

Bland medarbetarna sprids därför sakta men säkert en insikt om att arbetet man utför faktiskt är viktigt på flera plan. Inte bara för att statskassan tjänar multum på verksamheten, utan för att Systembolaget också har ett ansvar för människors förhållande till alkoholen – för att uttrycka det lite högtidligt.

”Tidigare har vi varit lite byråkratiskt fyrkantiga i våra budskap, Magdalena har hittat ett nytt sätt att berätta om vårt uppdrag utan att fastna i en patriarkal ton.”

För vissa blev dock Magdalena Gergers intåg på huvudkontoret vid Kungsträdgården i Stockholm omtumlande. I en intervju på Stora Chefsdagen i oktober i år berättade hon själv om sina första hundra dagar på nya jobbet.

”Jag stuvade om rejält i ledningsgruppen. Vi blev färre och ett taj­tare team. Det är aldrig populärt. Inom vissa avdelningar var jag tvungen att ta ett större grepp och byta ut chefen. Men det har inte skapat så mycket oro eftersom jag försökt vara tydlig med vad som händer och varför”, sa hon bland annat.

Bland medarbetarna lite längre ut i organisa­tionen uppskattar man hennes prioritering att börja med den egna ledningsgruppen.

”Det är skönt med en chef som inte börjar med att vända upp och ner på hela organisationen för att markera att nu har det minsann kommit in en ny kvast”, säger en medarbetare.

En sak som Magdalena Gerger införde först på Arla och nu också på Systembolaget är Fika med Magdalena. Med jämna (och ojämna) mellanrum samlas medarbetarna på huvudkontoret vid Kungsträdgården i Stockholm för att vid ett frukostmöte få information om vad som är på gång. Och så har hon infört ledarbriefingar, telefon­möten där alla chefer deltar. På så vis har hon minskat kän­s­lan av avstånd i organisationen.

Flera medarbetare har också noterat en lyhördhet hos sin chef.

”Hon lyssnar inåt i organisa­tionen, samtidigt som hon har med sig många nya tankar utifrån.”

Magdalena Gerger är en extremt tydlig chef, som värnar både om sin egen tid och medarbetarnas. Hon beskrivs som skicklig på att analysera information, men ännu bättre på att mota bort det som hon inte anser sig behöva veta. »Varför berättar du det här för mig?«, är en fråga som har fått mer än en medarbetare att tänka sig för när dragningarna går på slentrian.

”Hon säger det vänligt, men man fick ändå snabbt klart för sig när hon tyckte att det räckte.”

Å andra sidan är hon minst lika tydlig när det handlar om delegering. Den som har fått ett uppdrag äger det fullt ut. Och dyker det upp interna konflikter, räknar hon med att det handlar om vuxna människor som kan lösa det på egen hand.

Magdalena Gerger kan vara väldigt rak när något inte faller henne på läppen och uppfattas av de flesta som tydlig. Ändå är det något som inte stämmer, menar vissa.

”Jag tyckte att hon kunde vara otydlig ibland. Det hjälper inte alltid att tala med bestämd röst om alla inte har fått klart för sig vad målet är”, säger en tidigare medarbetare.

När det är dags att fatta beslut går åsikterna isär om vilken typ av beslutsfattare hon är: snabb eller mer eftertänksam.

”Jag uppfattar henne som snabb. Hon funderar förstås ett litet tag, men inget hamnar i långbänk”, menar en.

”Nej, jag tycker att hon ibland tar lite väl lång tid på sig”, invänder en annan.

”Hon vill gärna vända och vrida på saker och det kan upp­fattas som en svaghet.«

Magdalena Gerger uppfattas av alla som målmedveten, inte minst när det handlar om hennes egen karriär. Hon har själv sagt att hon inte tänker sitta lika länge som sin företrädare (tio år). Men när hon går vill hon att Systembolaget ska vara ett under av serviceanda, samhällsansvar och kundnytta.

Magdalena Greger svarar:
”Jag blir glad när jag läser hur mina medarbetare uppfattar mig, det är i mångt och mycket så här jag strävar efter att vara som ledare.

Energisk har jag alltid varit, ända sedan jag var liten. I min uppgift som chef ligger mycket i att få mina medarbetare att växa och göra ett bra jobb. Då är det viktigt att vara lyhörd och ha förtroende för deras kompetens och inte lägga mig i när jag delegerat något.

Delaktighet och att alla känner till målen jobbar jag mycket med, det är något av det viktigaste för att få en effektiv verksamhet där alla strävar mot samma mål.

Det känns otroligt glädjande att jag bidragit till ny energi, det är härligt att få höra.

Att jag är envis stämmer till viss del, jag har ofta en magkänsla som jag tror benhårt på. Men jag tycker verkligen inte att andras behov är mindre viktiga än mina. Det är tråkigt om min envishet uppfattas så.

Om jag och någon annan person har olika åsikter använder jag frågor som verktyg. Det går absolut att övertyga mig om jag får de rätta argumenten.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.