Så flyttar du fokus i konflikten
På sin blogg på HBR.com ger Amy Jen Su, Isis Associates, tips på hur du undviker konflikter:
1. Att vara trevlig är en förlegad strategi.
Alla har vi någon gång blivit förödmjukade i en konflikt. Släpp det. Du har gått vidare, utvecklats och blivit mer erfaren. Du måste inte alltid le och vara tillmötesgående.
2. Fokusera på verksamhetens behov.
Vid flykt blir konflikten personlig. Men ta fokus från dig och din rädsla och koncentrera dig på vad verksamheten behöver. Då blir konflikten mer objektiv och tydlig.
3. Tala objektivt och gör önskemål.
Använd observationer, inte påståenden. Öppna för förändring (”jag vill diskutera hur din kritik kan bidra med nytta”) i stället för att kritisera ett beteende (”du är så negativ på våra möten”).
4. Behåll ditt lugn.
Det går att vara sig själv, lättillgänglig och ickedömande även i dessa lägen om du är tydlig och fokuserar på verksamhetens behov.
5. Små steg.
Fråga dig själv: Vad utlöste min irritation? Varför känns det personligt? Vad behöver verksamheten av mig nu? Vidta sedan åtgärder.
Läs mer: Omgiven av idioter? Så hanterar du dem
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.