Fånga in de vanligaste tidstjuvarna
Om du oftast tar itu med de arbetsuppgifter som är roliga och enkla, är du inte ensam. Så fungerar de flesta. Men som du är mycket väl medveten om innebär chefskapet en hel del uppgifter som måste utföras, även om de är monotona och inte särskilt utmanande.
För att de ska bli gjorda krävs att du har längre block av tid då du kan fokusera. Då underlättar det om du först har blivit av med tidstjuvarna.
I Prevents handbok »Överlevnadshandbok för chefer« finns en rad nyttiga tips:
1. Minska antalet avbrott i arbetet genom att gruppera arbetsuppgifter. Exempelvis kan du bestämma att e-posten bara ska läsas några dagar om dagen, som morgon, lunch och en stund innan du går hem.
2. Underskatta inte hur lång tid en arbetsuppgift tar. I din strävan att hinna med så mycket som möjligt är det lätt att du viker alldeles för lite tid åt varje uppgift. Gör en uppskattning av tidsåtgången och lägg sedan till lite extra tid.
3. Ta tag i surdegar. Det är mänskligt att låta vissa saker vila, och skjuta upp dem till i morgon. Men om du har skjutit på dem i dagar eller veckor (eller kanske till och med månader?) är det lätt att de aldrig blir gjorda. Surdegar tar av din energi ända tills du bearbetar dem.
4. Identifiera de mänskliga tidstjuvarna. Finns det kolleger eller medarbetare som tar oproportionerligt mycket av din tid? Ta ett samtal med dem och diskutera hur personen kan arbeta mer självständigt. Ibland måste du sätta ner foten och bestämma hur mycket tid du kan ägna åt dem.
5. Var »good enough«. Vissa människor är perfektionister och har svårt att lämna ifrån sig en uppgift innan varje detalj är perfekt. Öva på att hitta ett läge där det du gör är tillräckligt bra.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.