Få vill skippa flyget på tjänsteresan
Det finns en stor potential i att minska utsläppen från resor genom att till exempel byta färdsätt. Men när det gäller tjänsteresor är svenskar minst benägna att ändra sitt beteende. Det visar en ny forskningsrapport från Göteborgs universitet.
I rapporten Flygresorna och klimatet – utsläppsminskningar och acceptans för klimatsmartare alternativ har författarna undersökt hur mycket utsläppen från svenskarnas flygresande skulle kunna minska – och hur villiga vi är att ändra våra resvanor för att minska utsläppen.
I ett första steg kartlade forskarna klimatutsläppen från svenskarnas flygresor. Tjänsteresor motsvarar idag 28 procent av flygresorna, men 18 procent av utsläppen. Detta eftersom de i genomsnitt är kortare än privata resor. Höginkomsttagare, de med lång utbildning och de som bor i storstadsregionerna står för största delen av utsläppen när det gäller tjänsteresor. De flesta är också män – kvinnor står bara för 23 procent av utsläppen från tjänsteresor.
När det gäller hur mycket det skulle gå att minska utsläppen genom att välja ett annat färdsätt, till exempel tåg istället för flyg, eller en annan destination, uteslöts tjänsteresor med annat syfte än att ha ett möte. Mötesresor utgjorde dock en stor del av tjänsteresorna, mellan 65 och 70 procent (de som svarade på forskarnas enkät kunde ange flera aktiviteter som de ägnade sig åt på tjänsteresan). Var tredje tjänsteresa görs med möte som enda aktivitet.
Och för just mötesresor är potentialen kring att minska utsläppen stor. Om alla resor som enbart hade som syfte att transportera resenären till ett möte skulle ersättas med till exempel en videokonferens skulle utsläppen kunna minskas med 12 procent.
Så hur villiga är då tjänsteresenärerna att avstå resan? Inte särskilt, enligt rapporten. I dagsläget finns en begränsad möjlighet att minska utsläppen för tjänsteresor, konstaterar forskarna, men betonar också att semesterresandet står för en betydligt större del av utsläppen – och där finns det också en större realistisk potentiell utsläppsminskning.
Däremot finns det tecken på att debatten om klimatutsläpp från flygresor har påverkat svenskarnas resvanor, enligt rapporten. Chef har också tidigare skrivit om att tjänsteresor med tåg ökat när det gäller inrikes resor och resor till enstaka destinationer i våra grannländer.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.