Få bukt med rättvisemanin

Konflikthantering
Text: Redaktionen
Publicerad

På en arbetsplats finns det alltid en risk för att någon känner sig förfördelad – och att medarbetarna tycker att chefen bär skulden för orättvisan.

Det kan handla om allt från vem som har bästa platsen i det öppna landskapet till vad man fick i löneförhöjning.

De flesta kan hantera att världen stundtals är orättvis, men vissa personer tycker alltid att de får den minsta tårtbiten. De senare riskerar dock att göra livet surt för både chefen och sina kolleger eftersom de gärna luftar sitt missnöje.

Karin Tenelius är vd på Tuff Ledarskapsträning och utbildar chefer i att utveckla ett coachande ledarskap. Hon tycker att första steget är att verkligen lyssna på personen som känner sig orättvist behandlad.
»Det är bättre än att säga ’jag försöker vara så rättvis jag kan’. Med den repliken hamnar man lätt i en argumentation. Det är viktigt att den här typen av person känner sig hörd. Det kan ofta räcka lång väg.
Fråga sedan vad du kan göra för att det ska bli mer rättvist. Då skapar du en dialog med medarbetaren.«

Och när det inte fungerar?
»Om det är en person som alltid känner sig förfördelad och ständigt gnäller över att det är orättvist, får man ta till ett tyngre artilleri. Då måste man hitta sätt för att få personen att sluta upp. Klargör för medarbetaren att det eviga tjatet om rättvisa leder till problem på jobbet. Fråga sedan vad han eller hon tänker göra åt det. Det viktigaste med en person som har rättvisemani är att man tar tag i det direkt när det börjar bli påtagligt och inte låter det pågå.«

Kan det till och med vara bra att vara orättvis ibland?
»Absolut. Rättvisa existerar inte, så det går inte att ha som utgångspunkt om man är chef. Det kan vara bra att påpeka det för en rättvisehaverist – världen är orättvis och så kommer det att vara.«

Så hanterar du rättvisehaveristen ...

 … när han är upprörd över schemat:
Karin Tenelius: »Mitt råd är att du som chef aldrig bör göra schemat. Låt de som ska leva med schemaläggningen göra det tillsammans i stället. Gruppen har då som uppgift att skapa ett schema som fungerar för alla.«

 …när han är upprörd över den orättvisa lönen
»Först och främst måste du ha din inställning klar. Tycker du att lönen är rättvis? Om den är det, var ärlig med vad medarbetaren saknar eller måste arbeta på för att kunna få en högre lön. Annars ger du inte personen en chans att förbättra sig. Om du själv också tycker att lönen är orättvis, men du inte har möjlighet att ge mer, måste du vara ärlig med det. Säg exempelvis: ’Så här är ramverken kring dina arbetsuppgifter och det är inget som jag råder över. Jag kan förstå att du är missnöjd, men då måste du hitta ett sätt att förhålla dig till det.’«

 … när han tycker att han får dra det tyngsta lasset
»Man måste kunna prata om detta – gärna i möten där hela teamet är med. Fråga vad teamet kan göra för att stötta de kolleger som har svårare att hänga med i tempot. Kom ihåg att alla dina anställda ser det du ser, så upp med det på bordet. Försök inte sopa den här typen av problem under mattan. Då kommer de bara att förvärras.«

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.