Experten: Så blir du någon att räkna med

Robert Karjel har en bakgrund inom Försvarsmakten och har också utbildats i amerikanska marinkåren. I dag är han föreläsare och författare till bland annat politiska spänningsromaner. Nu har han skrivit en bok, Bli någon att räkna med, om att leda i kritiska situationer.

Krisledarskap
Publicerad
T.v.: Robert Karjel. Porträttfoto: Gabriel Liljevall

Vad menar du med att bli någon att räkna med?

”Att du vet vem du ska luta dig mot i en utsatt situation. Många i sitt liv håller man mest reda på. När det spelar roll är det inte dem man lutar sig mot. Det är bra att få det klart för sig – vilka är att räkna med och inte?”

Hur ser man det?

”Man ser direkt vilka de är om någon faller ihop på tunnelbanan, då är det de som springer fram. Boken bygger på mina egna erfarenheter och på forskning. Jag har undersökt vad som styr det här på individnivå, men också organisatoriskt och på nationell nivå eller kulturellt.”

”Oavsett om det är i en familj, ett företag eller en styrelse – när det verkligen gäller spelar det ingen roll vad det står i pärmarna. Då handlar det om relationerna i rummet.”

Finns det kulturer som är mer eller mindre att räkna med?

”Ja. Något som är väldigt tydligt i Sverige är att det är ett väldigt starkt stigma att göra fel. Det kunde vi senast se exempel på när tusentals bilar fastnade på E22:an. När Försvarsmakten står och väntar på att få en begäran om att gå in med bandvagnar så säger man ’jag hittar inte rätt blankett’. Att riskera att göra fel är värre än konsekvenserna av att man gör ingenting.”

”Oavsett om det är i en familj, ett företag eller en styrelse – när det verkligen gäller spelar det ingen roll vad det står i pärmarna. Då handlar det om relationerna i rummet. När har någon tidigare varit någon att lita på? Vem har varit någon som man får hålla reda på?”

Hur kan jag som chef skapa en arbetsplats där mina medarbetare blir personer att räkna med?

”Var tydlig med att du vill ha det på det sättet. Att du vill att ni är att räkna med, du vill att folk agerar, tar initiativ. Men det viktigaste är vad som sker när något går fel. Straffar man, sopar man det under mattan eller pratar man om det och är tydlig med att man accepterar att det gick fel?”

”När medarbetarna ser att det inte blir allvarliga konsekvenser för att det går fel, först då får de självförtroende att agera. Man vill ha en förlåtande organisation, som tillåter folk att ta initiativ utanför sina ramar, för att vinna tid, för att utnyttja ett läge.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.