En av tre chefer gör inget åt oljud på jobbet

Konflikthantering
Text:
Publicerad

Hörlursföretaget Plantronics frågade drygt 1400 medarbetare i Norden om vad som stör deras koncentration på arbetsplatsen. 7 av 10 medarbetare i Sverige uppgav att de hade svårt att koncentrera sig på jobbet på grund av oljud på arbetsplatsen.

Trots att svenska arbetsgivare är bäst i Norden på att ta tag i problemen är det bara två av tre chefer som försöker åtgärda problemen när deras medarbetare klagar på ljudnivån.

Undersökningen i korthet
7 av 10 medarbetare i Sverige upplever oljud på sin arbetsplats.
52 procent upplever att kolleger är största anledningen till att de blir störda.
66 procent av arbetsgivarna vidtog åtgärder när problemen uppmärksammades.
8 av 10 av dem lyckades lösa, eller förbättra, situationen på arbetsplatsen.

Hur kan man då som chef förbättra arbetsmiljön på jobbet och vad kan du själv göra om du märker att du blir störd? Chef har tidigare intervjuat arbetsplatsforskaren Zoë Humphries i ämnet. Hon radar upp några förutsättningar som hon menar måste finnas på arbetsplatsen för att vi ska kunna fokusera så bra som möjligt under arbetstid:

1. Kunna jobba från annan plats. Hemifrån, café eller varför inte ett bibliotek?

2. Ha möjlighet att skärma av dig. Sätt på dig hörlurar eller sitt så andra inte kan se din dataskärm.

3. Kunna vara ensam. Ta en stund för dig själv, slappna av och hämta kraft. Det är speciellt viktigt efter möten eller när du behöver smälta information.

Läs hela intervjun Chef gjorde med Zoë Humphries och alla hennes tips.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.