”En av fem ska ha utländsk bakgrund”
Hon är dotter till Antonia Ax:son-Johnson. Nästa år blir Caroline Berg en av Sveriges mäktigaste ledare när hon tar över styrelseordförandeposten i Axel Johnson-koncernen, som omfattar exempelvis Hemköp, Åhléns, Kicks och Mekonomen.
Just nu är Caroline Berg direktör för Human Development och Kommunikation inom koncernen och driver det interna projektet Axelerate, för att snabba på utvecklingen mot en koncern som präglas av mångfald.
Hon intervjuades på Chefgalans scen den 12 mars av Zanyar Adami.
Hur gör ni som företag skillnad i samhället?
”Affären och det kommersiella ligger till grunden för våra beslut. Driver vi affärer riktigt bra ur ett hållbarhetsperspektiv blir vi lönsamma.”
Kan du ge några exempel?
”Om vi kan spara energi i våra butiker, så tjänar vi pengar på det och bidrar till en bättre miljö. Om vi optimerar logistiken till våra butiker, använder vi mindre bränsle och bidrar till en bättre miljö. Om vi ökar försäljningen av våra hållbara produkter på exempelvis på Åhlens bidrar det också till en bättre miljö.”
År 2020 vill ni att 20 procent av era medarbetare på ledande positioner ska ha utländsk bakgrund, varför?
”Om vi har en god mångfald i våra verksamheter så speglar det våra kunder. Om vi förstår våra kunder bättre, så blir vi bättre i vår affär.”
Hur mäter man mångfald?
”Att mäta är jätteviktigt, och att sätta mål så att vi driver utvecklingen framåt. Men det är oskönt och svårt för många att prata om mångfald. Vi använder oss av SCB:s definition. Personer med utländsk bakgrund är antingen själv födda i utlandet, eller har två föräldrar som är födda utomlands.”
Varför startade ni projektet Axelerate, och hur fungerar det?
”Vi tyckte att vi behövde öka takten på mångfaldsarbetet. Vi bjöd in sju vd:ar från de sju koncernbolagen och frågade dem hur vi kan skapa en snabbare förändring. Sedan valde vi ut tio deltagare från varje koncernbolag. Våra medarbetare sitter inne på svaren. Det är de som har lösningarna. De har arbetat i workshops och testat lösningarna både resursmässigt och affärsmässigt.”
Kan du avslöja några lösningar ni kom fram till?
”Alla som deltog vill sätta mål för mångfald, och mäta och följa upp. Det handlar också om att göra objektiva rekryteringar, så att man inte rekryterar dem som är lika en själv. En tredje lösning var att kommunicera mer, hur viktig mångfalden är för vår verksamhet.”
Varför är du så engagerad i den här frågan?
”Min mamma Antonia var väldigt tidigt ute med att tänka på företaget som en positiv förändringskraft i samhället. Det var en självklar tanke i vårt hem. Jag har alltid känt mig väldigt driven av att förändra samhället till det bättre på något sätt. En sak som jag tycker är helgalen är det i genomsnitt tar sju år för en person som kommer till Sverige att få ett jobb.”
Har du något råd till andra chefer som vill arbeta med att öka mångfalden?
”Många säger att det är viktigt att det börjar från toppen. Men man skapar inte förändring bara genom ledare och chefer. Oavsett vilken roll man har kan man bidra till förändring. Man kan prata om det hemma med sina barn, eller i skolan. Förändring kommer inte av en eller två personer bidrar, utan att alla bidrar.”
Läs mer: Chefs undersökning visar – mångfald inte på ledningens agenda
Läs mer: Allt från Chefgalan 2014
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.