Employer branding: Låt hr och marknad dela på jobbet
Bättre samarbete mellan personal- och marknadsavdelningarna kan vara avgörande för ett lyckat employer branding-arbete. Experten Johanna Engström ger tips på hur man gör.
Som Chefs undersökning visar, hamnar ansvaret för arbetsgivarvarumärket ofta på personalavdelningarna (hr).
”Men det är många bitar som behöver pusslas ihop. De bästa resultaten märker vi i organisationer där hr-, marknads- och kommunikationsavdelningarna samarbetar kring frågan.”
Det säger Johanna Engström, specialist på employer branding och medgrundare till byrån Vass Kommunikation.
Här ger hon några tips på hur man gör:
1 Samordna resurser. ”Avsätt en budget för projektet. Vill man jobba med employer branding är det viktigt att ta frågan på allvar och våga satsa.”
2 Bilda projektgrupp. ”Ta in kompetenser från hr, marknad, kommunikation och även andra avdelningar. Så skapas delaktighet och garantier om att arbetsgivarvarumärket byggs inifrån och ut.”
3 Skapa målbild. ”Ta fram en vision för vad ni vill uppnå. Är det en större andel kvinnor på chefsnivå, att behålla fler talanger eller att bli Sveriges bästa arbetsgivare? På så sätt skapas delaktighet och ännu större engagemang.”
4 Tydliggör processplanen. ”Vem ska göra vad? När, och i vilken ordning? Med en tydlig, synkroniserad aktivitetsplan för annonser, arbetsmarknadsdagar, sociala medier och så vidare blir det lättare för individen och hela organisationen att veta vad som förväntas av var och en.”
5 Stäm av. ”Avsätt tid för gemensamma avstämningsmöten där genomförda och kommande aktiviteter diskuteras och planeras. Ett sätt att än mer öppna dörrarna mellan de olika avdelningarna.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.