Digital anställningsintervju inte populärt
För dig som chef kan det vara tidseffektivt att boka in en anställningsintervju digitalt men den arbetssökande vill kunna göra en bedömning med alla sina sinnen. Enligt Manpower Work Life är det färre än var tionde svensk, bara 8 procent, som skulle föredra en digital arbetsintervju.
Frågan om hur man skulle föredra att nästa arbetsintervju var utformad ställdes till omkring 2800 anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. Svaret blev att bara 8 procent ville ha sin intervju digitalt.
”Det här visar hur viktigt det första intrycket är när du ska träffa en potentiell arbetsgivare. En arbetssökande vill kunna känna in arbetsplatsen med alla sinnen för att avgöra om jobbet är rätt eller inte. Att gå på anställningsintervju är som att gå på dejt – det måste klicka för båda parterna”, säger Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup.
Resultaten från Manpower Work Life arbetslivspanel visar även att drygt hälften, 52 procent, endast vill träffa arbetsgivaren på plats och att 38 procent föredrar en kombination av digitala och fysiska anställningsintervjuer.
När kandidaten väl fått jobbet blir det fysiska mötet mindre viktigt, det framgår av undersökningen när nästan fyra av fem svenskar, 78 procent, svarar att flexibilitet på jobbet har blivit viktigare under pandemin. Hela 80 procent föredrar en kombination av distans- och kontorsjobb i framtiden och ännu fler, 85 procent, ställer sig positiva till att arbetsgivaren erbjuder möjlighet till distansjobb.
”Slopade restriktioner innebär att många arbetsgivare återgår till fysiska anställningsintervjuer, vilket är positivt för rekryteringen. Däremot har pandemin skapat nya förväntningar, vilket måste tas i beaktande även utan restriktioner. De som vill rekrytera och behålla framtidens talanger måste tillgodose medarbetarnas önskemål om frihet och flexibilitet”, säger Elisabeth Skol.
Tre tips för lyckad rekrytering:
1) Ge den arbetssökande inflytande
När den arbetssökande ska kallas till intervju, fråga gärna om hen föredrar att träffas digitalt, fysiskt eller både och. Det markerar direkt att ni som arbetsgivare värnar om den arbetssökandes önskemål.
2) Erbjud frihet och flexibilitet
Om arbetsuppgifterna tillåter, ge den arbetssökande möjligheten att avgöra hur, när och var hen vill jobba. Arbetsgivare som erbjuder inflytande över arbetsdagen kommer att ha en stor konkurrensfördel i rekryteringen.
3) Satsa på den kollegiala stämningen
Nästan hälften av svenskarna, 48 procent, anser att den kollegiala sammanhållningen har påverkats negativt av distansarbetet under pandemin. En flexibel arbetsplats ökar behovet av att sträva efter god stämning på jobbet. Använd till exempel kontoret som en aktiv mötesplats där fokus ligger på ökad gemenskap.
Om undersökningen
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Demoskop på uppdrag av ManpowerGroup under oktober 2021 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 798 personer har svarat på undersökningen.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.