De tävlar för att ändra beteenden

Verksamhetsutveckling
Text:
Publicerad
En tävling på Reforce är att hitta nya kunder och hjälpa dem med affärsstrategin. Piltavlan med post it-lappar visar hur långt olika medarbetare kommit i processen. När post it-lappen når mitten är man ”i mål”. Säljchefen Mia de Bésche, till höger i bild, leder teamen. Foto: Anna Rut Fridholm.

På konsultföretaget Reforce i Stockholm, som hjälper andra företag att öka sin omsättning och lönsamhet, använder man sig av spelteorier för att öka trivseln och förbättra resultatet. Med jämna mellanrum arrangerar man lagtävlingar med tydliga spelregler och ett åtråvärt pris i potten.

”Tävlingarna ger oss en snabbrörlighet – vi kan snabbt ställa om. Vi kan med kirurgisk precision göra snabba beteendeförändringar hos de anställda i verksamheten genom att starta en tävling”, säger Mia de Bésche, säljchef.

Grundreglerna är enkla. Man tävlar i lag om tre till fyra personer. Tävlingen pågår i en eller två månader. Varje lag leds av en person som är relativt ny på företaget. Tanken är att han eller hon ska få ta ett ledaransvar och snabbt komma in i verksamheten.

LÄS OCKSÅ: Så gör du arbetsplatsen mer positiv och effektiv

Man bestämmer sig för ett tiotal aktiviteter som ger olika poäng. Det kan exempelvis handla om trivsel, kundnöjdhet och effektivitet.

Under förra hösten kunde de anställda exempelvis få poäng om de satte in smutsig disk i maskinen, bokade ett möte med en ny kund, eller fick högt betyg av en kund som företaget hade levererat till.

Men, undrar skeptikern, känner sig medarbetarna inte obekväma med att ständigt vara under press?

På Reforce har det inte varit ett stort problem. Många av de anställda har en stark tävlingsinstinkt och drivs av att plocka poäng. Därför passar den här metoden just här.

LÄS OCKSÅ: Om din arbetsplats vore ett fotbollslag

Priset finns också hela tiden som en lockande morot. Belöningen brukar vara att det vinnande laget får äta en god middag på företagets bekostnad. Sedan ändrar man laguppsättning och aktiviteter. Allt för att medarbetarna inte ska bli uttråkade.

”När en tävling börjar märker vi ju att aktiviteten går upp avsevärt. Speciellt inom de områden som får höga poäng. Men om man inte förnyar områdena eller startar en ny tävling, sjunker aktiviteten igen. Det lever inte av sig själv. Därför kör vi inte tävlingar jämt”, säger Mia de Bésche.

LÄS OCKSÅ: Så gör du alla till vinnare

Effekten av tävlingarna är inte bestående alla gånger, men det ger en vitamininjektion i verksamheten.

Men Mia de Bésche har sett tydliga förändringar på grund av tävlingarna. När de anställda fick poäng för att ta nyanställda på lunch började dessa att trivas bättre.

Och antalet bokade möten ökade med 200 procent när man fick höga poäng för den aktiviteten.

Tävlingarna har också lett till att vissa vågar mer.
Under en period fick man höga poäng om man tog kontakt med Sveriges allra största företag, miljardföretagen.
”Vi vänder oss till beslutsfattare på både stora och små företag, men det kan finnas en mental spärr att ringa företagsledare som man just läste om i Dagens Industri. Med tävlingen fick man hjälp att avdramatisera samtalet”, säger Mia de Bésche.

 

Mia de Besche delar med sig av sin metod:

Steg 1 Bestäm vad som ska förändras
Analysera vad som är mest akut att ändra på. Tävlingar kan inriktas på att öka trivseln, skapa bättre ordning, eller ta mer kontakt med kunder. Var tydlig med reglerna innan ni börjar. Sätt samman lag med både oerfarna och erfarna medarbetare. Låt gärna den oerfarna leda laget.

Steg 2 Skapa en poängskala
Se till att alla i verksamheten/avdelningen har möjlighet att plocka poäng. Det är viktigt att alla känner sig motiverade att delta. Erbjud ett smörgåsbord av aktiviteter som ger olika poäng. Var tydlig med vad man måste göra för att få poäng.

Steg 3 Kom på ett roligt pris
Det blir bara spännande att tävla om priset är lockande. Priset kan gärna vara en aktivitet som laget gör tillsammans. Då stärker ni teamkänslan ytterligare.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.