Då är det smart att visa kärlek på jobbet
En ny studie från amerikanska Wharton School of Business visar att medarbetare som arbetar i företag med en kultur som präglas av kärlek och omtanke trivs bättre på jobbet och mer nöjda med sammanhållningen i sitt team.
Företagen med mycket värme och generositet har också lägre sjukfrånvaro. Och deras medarbetare har en mer positiv inställning till sina kunder, skriver tidningen Fast Company.
Här är tidningens fem tips för att få en mer kärleksfull arbetsplats:
1. Börja med vd
Att skapa en positiv företagskultur är ofta en fråga för HR-avdelningen eller mellancheferna. Men om vd:n inte engagerar sig i frågan kommer ni inte uppnå verklig förändring.
2. Sätt tydliga mål och tydliga förväntningar
Medarbetare vill få uppskattning och omtanke, men vill också ha klara besked. Var ärlig med dina medarbetare om du upplever att ni har problem i er relation.
3. Var tillgänglig
Detta är grundläggande, och de flesta chefer är medvetna om att de bör vara tillgängliga. Men här brister det ofta i praktiken. Fråga dig själv: hur tillgänglig är jag? Och hur närvarande är jag när medarbetare kommer till mig med problem
4. Bygg relationer även utanför kontoret
Många vill hålla privatliv och yrkesliv helt åtskilda. Men om du vill lära känna dina medarbetare underlättar det om ni ibland gör saker tillsammans utanför kontoret. Då bygger ni en djupare relation.
5. Var uppmärksam på hur dina medarbetare mår
De små symbolerna, som att skicka blommor när en medarbetare fyller jämnt, eller ringa hem till en medarbetare som är sjuk, gör att dina medarbetare känner sig värderade och uppskattade. Våga vara personlig.
Läs mer: Employees who feel love perform better (Harvard Business Review)
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.