Chefa rätt efter neddragningarna
Efter neddragningarna kommer först sorgen, sedan den bistra verkligheten. Er organisation måste drivas vidare och du ska se till att det inte märks att antalet medarbetare har minskat.
Tidningen Forbes.com ger sju tips på hur du chefar när teamet har krympt:
1. Kommunicera
Försäkra dig om att dina medarbetare vet hur läget ser ut för er verksamhet just nu. Det är inte säkert att du kan garantera att det inte blir fler neddragningar, men du kan visa vilka faktorer som påverkar ett sådant beslut. Förklara att du inte vet hur framtiden ser ut, men att du har en bild av hur du tror att det kommer att utveckla sig.
2. Var medveten om »sorgeperioden«
Dina medarbetare kommer att känna sig ledsna. De har blivit av med kollegor som kanske också har varit goda vänner. Vissa kan behöva stödsamtal. Erbjud möjligheten att sitta ner och diskutera igenom hur det känns. När några dagar har gått efter nedskärningarna, samla gruppen och förklara hur deras roller kommer att se ut i framtiden och om det blir några förändringar.
3. Visa tacksamhet
Tacka alla medarbetare för att de kämpar på även i tuffa tider. Ordna en gemensam fika eller lunch där ni kan diskutera förändringarna på ett informellt och avslappnat sätt. Öppna upp för frågor. Förklara att ni ska ta er igenom detta tillsammans.
4. Sluta göra det onödiga
Med färre medarbetare måste du prioritera ännu hårdare. Alla måste fokusera på det som är absolut nödvändigt. Sätt upp ett möte med gruppen och gå igenom om det är några arbetsuppgifter som kan skjutas på framtiden. Skriv en gemensam prioriteringslista och kom överens om vad som måste klaras av först.
5. Lev som du lär
Det låter enkelt, men är nästan viktigast av allt. Om hela företaget drar ner, så måste du göra detsamma. Det finns inget som irriterar medarbetarna mer (och sänker deras motivation) som en chef som låtsas som om allt är som vanligt i kristid.
Skär därför ner på exklusiva luncher, lyxiga kontorstillbehör och dyra affärsresor.
6. Ta ett snack med din chef
När teamet minskar innebär det ofta mer arbete för chefen. Men du måste fortfarande ha en realistisk arbetsbörda. Boka ett möte med din chef där du går igenom dina arbetsuppgifter och tar en diskussion kring vad som är rimligt. Men beklaga dig inte. Var saklig och visa att du har verksamhetens bästa för ögonen.
7. Håll oron för dig själv
Du är också människa och känner givetvis oro inför framtiden. Men försök, så långt det är möjligt, att hålla mörkertankarna för dig själv. Oro smittar och om du visar din kommer medarbetarna börja undra om de är näst på tur att bli varslade. Sådana tankar sänker både produktiviteten och arbetsglädjen. Ventilera i stället oron med din chef eller någon annan i ditt nätverk.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.