Chef undersökning: Krävande medarbetare chefens värsta energitjuvar

ENERGITJUVAR ”Jag är för snäll. Behöver strama upp mig”, är en reflektion från en av många, många chefer som dräneras på kraft i mötet med krävande medarbetare. Men energitjuvarna utgörs också av en mängd andra faktorer som it-strul, dålig organisation och ständiga avbrott. Över 70 procent av cheferna är frustrerade, visar Chefs undersökning.

Arbetsmiljö
Publicerad

Vad

Jobbiga medarbetare, it-problem, dålig organisation, otillräckliga resurser och ständiga avbrott i arbetet. Det är faktorer som hamnar högt på listan över energitjuvarna som cheferna avskyr mest.

Nytta

Psykologen Anna Bennich och it-experten Jonas Söderström kommenterar Chefs undersökning.
Illustration: Anna Harvard

Stressade, frustrerade och irriterade. Så beskriver Sveriges chefer sig själva, i mötet med arbetsplatsernas så kallade energitjuvar.

Och det är åtskilligt som får chefernas krafter och arbetslust att sina, visar Chefs undersökning.

Dålig organisation, otillräckliga resurser och ständiga avbrott i arbetet är faktorer som hamnar högt på listan över energitjuvarna som cheferna avskyr mest.

Även krånglande digital teknik är en betydande orsak till sjunkande chefshumör; 40 procent av cheferna anser att it-strul är den värsta energitjuven på jobbet.

Grafik och illustration; Anna Harvard

Men mest betydelsefullt i sammanhanget är (alltför) krävande medarbetare som ser tillvaron i grått och sprider dålig stämning på jobbet, visar Chefs undersökning.

För runt hälften av cheferna är begreppet energitjuv i första hand förknippat med människor som på så sätt knappast utgör sinnebilden för entusiasm eller konstruktivitet.

”Jag är för snäll. Behöver strama upp mig”, konstaterar en av cheferna apropå detta i undersökningen.

”Skulle helst vilja att det var enklare att ge varningar och säga upp”, säger en annan.

”En energitjuv som medarbetare kan sabotera en hel arbetsgrupp”, är ytterligare en röst i undersökningen som besvarats av nästan 700 personer.

”Ju längre in i digitaliseringen vi kommer, desto fler energitjuvar och friktioner mellan olika system.”

Jonas Söderström

Paradoxalt nog kan även uttryckligt positiva människor uppfattas som ett problem: Medarbetare som aldrig gnäller och ser allt i rosenrött kan i högsta grad vara energitjuvar.

”Det kan vara jättejobbigt att befinna sig kring människor som är enbart hurtigt positiva, som inte står ut med att prata om problem – för problem finns ju alltid, även de som sopas under kontorsmattorna – eller som själva inte har några tillkortakommanden”, säger psykologen Anna Bennich, som belyst fenomenet energitjuvar i åtskilliga sammanhang.

”Vi har lättare att umgås med människor som känns genuina, som vågar dela åtminstone några egna sårbarheter eller vågar säga om något känns svårt. Det kan vi alla känna igen oss i, det blir vilsammare”, fortsätter hon.

RÖSTER UR CHEFS UNDERSÖKNING

”Leder en mycket orolig person, fick rådet av en organisationspsykolog att lyssna fullt ut på personens oro på ett arbetsmöte, nyfiket utforska den och låta all oro komma fram i mötet. Tyckte själv det lät hemskt, men gjorde så och det blev bättre. När personen upplevt sig hörd minskade hens behov av att ständigt sprida sin oro i frågan.” 

”Om två medarbetare har problem med varandra på jobbet, sparar man tid genom att ha ett gemensamt möte med dem två plus jag – så kan problemen ventileras och ställas mot varandra under ett sådant möte och leda till en snabbare lösning.”

”Engagera dig inte i energitjuvarnas problem om det inte är arbetsrelaterat, utan be dem vända sig till rätt instans. Sin man, sina väninnor. Söka nytt arbete eller helt enkelt ta ansvar för sitt liv, i stället för att tro att allt är jobbets fel.”

”Vänd på frågorna som energitjuvarna reser och be dem komma med förslag. Det här får tjuvarna att tänka efter och kanske inse att de också är en del av både problem och lösning.”

”Har senaste tiden hanterat en person med narcissistiska personlighetsdrag. Att hantera dålig öppenhet, lögner, dimridåer, brutna överenskommelser där personen inte ser något fel hos sig själv är ansträngande på många sätt. Inser att jag tidigare varit ’medberoende’ för att bevara relationen och vilja lita på personen vilket visade sig vara helt felaktigt. När konfrontation skedde blir det starka reaktioner men fortfarande ingen självinsikt. Det viktigaste blir att ta bort personen eller minimera påverkan. De flesta människor kan man utveckla och komma överens med i ett konstruktivt samtal. Med denna person blev det omöjligt.”

”Inget tips men en önskan; ha it-personal på plats som kan hjälpa människor fysiskt, inte bara över skärmen.”

It-experten och författaren Jonas Söderström pekar på det allt högre tekniktempot som en viktig grundorsak till energitjuven it-strul.

Införseln av ständigt nya, men visar det sig ofta, illa fungerande system utan större eftertanke eller standardisering.

”Ju längre in i digitaliseringen vi kommer, desto fler energitjuvar och friktioner mellan olika system”, säger Jonas Söderström.

”Det kan vara jättejobbigt att befinna sig kring människor som är enbart hurtigt positiva.”

Anna Bennich

Han liknar vurmen för ny digital teknik vid en väckelserörelse, som inte minst svenskar tycks ha lätt att dras med i:

”Ja, kanske är vi i Sverige särskilt mottagliga för det här väckelserörelsefenomenet. Svenskars självbild av att befinna sig i världens utkant, och samtidigt ha varit väldigt framgångsrika inom många områden, tycks innebära en förhöjd riskupplevelse av att halka efter om man inte genast kastar sig in i allt som verkar modernt”, säger Jonas Söderström.

Just när det gäller hanteringen av de olika energitjuvarna ute på arbetsplatserna känner Sveriges chefer en betydande utsatthet, visar vår undersökning. 

Hälften av cheferna står mer eller mindre ensamma i frågan, och uppger att de bara i liten grad eller inte alls får något stöd.

För uppåt en femtedel är det så illa att de ser sig om efter andra jobb. 

”Många energitjuvar leder till att man försöker ’jobba ikapp’. Som chef kan man aldrig göra det, eller känna sig färdig”, säger en av cheferna i undersökningen.

Grafik och illustrationer: Anna Harvard

Om undersökningen: Webbaserad undersökning utförd i maj 2024 med 698 svar. Av respondenterna är 70 procent kvinnor och 30 procent män. 41 procent är mellanchefer eller motsvarande, 32 procent chefer på lednings- eller stabsnivå och 18 procent gruppchefer. Sex procent är mellan 30 och 40 år gamla, 25 procent mellan 41 och 50, 54 procent mellan 51 och 60 år och 15 procent över 60 år gamla.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.