Äldre chefer bättre på att utveckla medarbetare
– Äldre chefer utvecklar sina medarbetare bättre medan yngre chefer fokuserar mer på att nå sina egna mål och visa framfötterna, säger Trevor Archer, som är professor i psykologi på Göteborgs Universitet och som står bakom studien.
6789 chefer mellan 30 och 60 år deltog i undersökningen som är baserad på chefer som sökte ledartjänster och gjorde rekryteringsföretagets Jobmatchs arbetspsykologiska test.
”De yngre cheferna är mer karriärsmedvetna och ambitiösa. Med åldern ändras fokus från den egna karriären till att vara en lagspelare och utveckla medarbetarna”, säger Trevor Archer.
Trevor Archer, forskare i psykologi, är en av de som står bakom studien.
En tydlig skillnad är att de yngre cheferna ser sig själv som största möjligheten att lyckas medan de äldre ser sina medarbetare som största möjligheten. Men det betyder inte att en ung chef behöver vara sämre än en äldre.
”Samtidigt som vinnarinstinkten och ambition tenderar att vara större hos yngre chefer så har äldre chefer större förmåga att ta ett helhetsperspektiv medan yngre är betydligt mer för detaljstyrning. Det går alltså inte att säga huruvida en äldre eller yngre chef alltid är det bästa för ett företag”, säger Trevor Archer.
Vad kan yngre och äldre chefer lära av varandra?
”Vi alla har något att komma ihåg eller lära. De yngre kan ta till sig helhetsperspektiv som de äldre har bildat sig. Jag skulle inte förslå att de äldre ska lära sig någonting utan komma ihåg framåtandan och bli påminda om den av de yngre”, säger Trevor Archer.
Yngre chefer:
– Detaljstyr och organiserar.
– Driver egna initiativ.
– Styr och följer upp projekt.
– Skapar resultat genom att driva processen.
– Beslutsprocessen baseras på egen övertygelse.
– Ser sig själv som centrum för resultat.
– Skapar visioner och mål.
Äldre chefer:
– Helikoptersyn och helhetsperspektiv.
– Ger plats till andras initiativ.
– Delegerar ansvar och släpper fram andra.
– Skapar resultat genom att värna om lagandan.
– Tar med andras feedback och åsikter i sin beslutsprocess.
– Ser medarbetarna som centrum för resultat.
– Skapar samarbete och team för att nå resultat.
Läs hela rapporten…
…eller en sammanfattning.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.