59. Projektet Battle of the numbers lanseras

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad
Nästan alla av de 100 medverkande kvinnorna i Battle of the numbers.

20 november 2012. Det råder spänd förväntan på Bianchi café and cycles, en kaffebar och cykelaffär i centrala Stockholm. Kaffemaskinerna visslar och kamerorna rasslar. Snart ska företagsledaren Eva Swartz Grimaldi, jämställdhetskonsulten Sofia Falk och Chefs chefredaktör Cissi Elwin presentera Battle of the numbers – det största jämställdhetsprojektet någonsin inom svenskt näringsliv.

Tillsammans har 10 av Sveriges i särklass största företag, med sammanlagt 570 000 anställda och en omsättning på 1 600 miljarder kronor, gått samman för att öka andelen kvinnliga chefer i sina organisationer. Längst fram i fören står företagens 10 vd:ar, som i en debattartikel samma morgon har understrukit hur oacceptabelt det är att andelen kvinnor i företagsledningar i börsnoterade företag endast är 16 procent.

De närvarande vd:arna på plats, bland andra SEB:s Annika Falkengren, Sandviks Olof Faxander och Scanias Martin Lundstedt, dricker espresso och minglar över branschgränserna. Och Cissi Elwin-Frenkel, som laddat upp inför lanseringen i flera månader är… Sjuk.

Vill du läsa hela texten?


Köp boken 100 ögonblick som förändrade ledarskapet i Sverige
(läs mer om boken genom att klicka på länken).

Beställ boken här:

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.