5 myter om den perfekta arbetsplatsen

Okategoriserade
Text:
Publicerad
Drömkontoret? Foto: Wikipedia

Föreställ dig din drömarbetsplats. Poppar det upp bilder på glassiga kontor à la Google och skrattande medarbetare?

Tyvärr stämmer vår uppfattning om en perfekt arbetsplats sällan överens med verkligheten. Och då blir det också svårt att bygga en riktigt bra arbetsplats. Arbetsplatsgurun Ron Friedman har skrivit en av årets mest uppmärksammade böcker om arbetsplatser.

Han har gått igenom de senaste decenniernas forskning kring arbetsplatser och identifierat fem vanliga myter i sin nya bok ”The best place to work”.

Myt 1. Alla är alltid glada
Att vara lycklig i alla ära. Men lycka har inte bara positiva sidor. När vi är glada är vi till exempel mer benägna att ta ogenomtänkta beslut och ta högre risker. Negativa känslor kan faktiskt också öka effektiviteten. Forskning har visat att människor som ibland skäms, är arga eller generade på jobbet blir mer fokuserade på seriösa problem och i högre grad strävar efter lösa dem.

Myt 2. Kontoren är proppade med roliga saker
Googles kontor har en bowlinghall och en volleybollplan med riktig sand. Medarbetarna på Twitters kontor kan ta sig en tur på deras klättervägg. Men du behöver inte göra ditt kontor till ett tivoli för att bygga en bra arbetsplats.

Decennier av forskning pekar på att vi presterar som bäst när vi känner oss kompetenta, autonoma och har bra relationer till våra kollegor.

”Vad som skiljer en dålig arbetsplats från en bra är alltså inte i första hand att ha ett så hajpat kontor som möjligt. Det är istället en arbetsplats som möjliggör att medarbetare kan uttrycka känslor och kunna prestera på topp”, skriver Ron Friedman.

Myt 3. Att bråka är ovanligt
Som Chef tidigare skrivit kan konflikter på arbetet utveckla ditt företag. Enligt forskning får konflikter, som rör hur arbetet hur arbetet ska utföras, medarbetare att tänka djupare, ifrågasätta och tänka om. Ett arbetsklimat som är öppet för debatt kan också öka energin hos medarbetare genom att de får bättre strategier och förutsättningar för att göra sitt jobb.

Myt 4. Det görs få misstag
Redan för 20 år sedan visade en studie bland sjuksköterskor att det team som gjorde flest misstag var det mest framgångsrika teamet. Varför? Sanningen är att de egentligen inte gjorde fler misstag än andra team, men de vågade erkänna dem. Först när du erkänt att du gjort fel kan du göra om, göra rätt och lära av det.

Myt 5. De anställer efter företagskulturen
Chef har tidigare skrivit om skoföretaget Zappos som stärker sin företagskultur genom att rekrytera personer med liknande värderingar om företagskulturen. Men det finns en risk att ta det för långt.

En studie från 2009 visar att team med individer som är olika varandra är osäkrare i utförandet av ett projekt, än ett team med mer lika individer. Däremot presterar teamet med olika indivier bättre, trots att de är mer osäkra på sitt eget resultat.

”Vi fastnar och gör saker som vi alltid har gjort dem om ingen utmanar oss att tänka annorlunda”, skriver Ron Friedman.

 

 

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.