Ambiverta personer är de bästa säljarna
Det är nämligen säljare som är ambiverta som levererar bäst resultat.
Ambiverta personer växlar mellan att vara introvert eller extrovert beroende på vilken situation de befinner sig i. Deras fördel gentemot extroverta är att de lyssnar mer och är mer lyhörda för kundens behov. Det konstaterar Adam M. Grants i sin rapport Rethinking the Extraverted Sales Ideal: The Ambivert Advantage där han har studerat 340 call-centeranställda.
Men inte nog med det. Forskaren Adam M. Grant har i sin studie också kommit fram till att den ambiverta försäljaren också har ett naturligt engagemang och kroppsspråk vilket tilltalar kunderna och får dem att bli mer välvilligt inställda till att göra affärer. Detta till skillnad från extroverta personer kan ibland upplevas som intensiva eller alltför självsäkra.
Så det kan kanske löna sig att stämma av hur din framtida säljarförmåga uppför sig i olika situationer och inte skrämmas av att de ibland ställer sig i bakgrunden och iakttar. Visdomsorden lyder ju trots allt att ”en säljare inte ska vara en krokodil med små öron, utan en elefant med liten mun och stora öron”.
Läs rapporten här: https://mgmt.wharton.upenn.edu/research/research-listing/
Logga in för att fortsätta läsa!
Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för
0:-
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!