En bekymrad man sitter vid sitt skrivbord och lutar huvudet mot ena handen.
Det är inte Markus på bilden. Foto: Istock.

”Åh nej! Mejlet hamnade hos helt fel medarbetare”

Vad gör du när du blir irriterad på en medarbetare och behöver lätta på trycket? Markus mejlade en chefskollega. Trodde han… 

”Det var för tio år sedan. Mitt första chefsjobb. Jag var trettio år och kom från Stockholm till den här staden i mellersta Sverige. Det kunde nog ha upplevts som lite stöddigt i sig. Men inte nog med det, jag fick dessutom personalansvar för tjugo personer som nästan alla var 25–30 år äldre än mig. Så det fanns gott om skäl för att de skulle vara skeptiska mot mig redan från början.

Det gick rätt bra ändå, tyckte jag. Särskilt kvinnorna var öppna för att jag kom dit och blev deras chef. Män är oftare av typen ’vi ska göra som vi alltid gjort’, det är i alla fall min erfarenhet.

En av mina medarbetare var lite speciell. Vi hade egentligen ingen konflikt. Hon var duktig på sitt jobb och trevlig. Men hon var väldigt omständlig. Hon skulle diskutera igenom även de minsta arbetsuppgifter. Länge. Vi pratade och pratade och det tog väldigt mycket av min tid och energi.

Och det är klart att man även som chef blir extra irriterad ibland och behöver få lätta på trycket för att orka med. Det här var en sådan dag. Så jag mejlade en av mina chefskolleger för att avreagera mig och berättade om den här medarbetaren.

Men tre sekunder efter att jag tryckt på skicka-knappen insåg jag att jag inte alls hade skickat mejlet till chefskollegan, utan till personen som jag hade skrivit om. Shit!

Foto på en bekymrad man som lutar sig mot en vägg.

Läs också: Anonyma chefen: ”Jag sa upp personal och blev dödshotad”

Jag insåg direkt att jag måste förekomma henne innan hon hunnit läsa. Vi satt på olika våningsplan så det var bara att rusa dit. På vägen försökte jag tänka igenom vad jag skulle säga. Men det fanns inget annat alternativ än att be om ursäkt och försöka dämpa skadan.

Mejlet i sig var egentligen inte jättefarligt. Jag hade inte skrivit något olämpligt om henne som person, utan mer att hon hela tiden måste prata om allt och att hon var omöjlig att få att göra på ett annat sätt. Det tog för mycket tid. Det var inga förolämpningar. Men ändå, åh vad jobbigt.

Hon hade inte hunnit läsa mejlet när jag kom. Jag berättade om misstaget och bad om ursäkt. Hon läste mejlet och blev förstås jätteledsen. Jag tror egentligen mest att hon kände sig lite lurad. Hon upplevde det inte som att vi hade en dålig relation. Och det hade vi ju egentligen inte heller.

Det blev ett himla rabalder efter det där. Hon och jag fick gå i samtal hos vår högsta chef. Vi fick prata ut och jag fick be om ursäkt igen. Det var jättejobbigt. Men efter ett tag kunde hon se det lite från min sida också. Och det slutade med att hon faktiskt sa att hon tyckte att vår relation blev bättre efter det här.

Min chef skötte det bra. Hon visste också att den här personen var omständlig, men hon insåg samtidigt allvaret i situationen. Hon skyddade min anställda utan att vara allt för fördömande gentemot mig.

Jag kan tänka att vi kanske inte hade kommit dit vi kom om det inte hade blivit så dramatiskt. Jag hade kunnat ta upp det på ett utvecklingssamtal och säga ’skulle du kunna tänka mer på det här’, men då är det inte säkert att någonting hade hänt.

Min största lärdom av det här är ändå att om man tar sådana här saker direkt med folk kanske man slipper skriva om det av misstag i ett mejl. Alla irritationsmoment behöver bearbetas. Men jag tror också att det finns ett stort behov bland chefer av att få prata sinsemellan. Precis som medarbetare pratar om oss chefer måste vi också få lätta på trycket ibland.

Jag tänker på det här än i dag och kan fortfarande få ont i magen när jag ska skicka vissa mejl. Jag tänker mig för mycket mer nu än vad jag gjorde tidigare. Inte minst under pandemin när vi inte setts på länge och mycket av kommunikationen går via Teams. Där ligger chattrådarna precis intill varandra och det är otroligt lätt att skriva till fel person. Det är som minerad mark.”

Bild på anonym chef + logotyp för

Läs också: Anonyma chefen: ”Jag vågar inte utöva mitt ledarskap längre”

chef-marknadsbit-1
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

Ett gäng personer som sitter runt ett bord och diskuterar med allvarliga ansikten. Pratbubblor med
Konflikthantering

Så hanterar du arga medarbetare

Att behöva fatta tuffa beslut kommer du inte undan som chef, med följden att medarbetare kan bli både ilskna och besvikna. Men hur ska du då kommunicera besluten på ett så bra sätt som möjligt? Här är tre smarta tips från John Friedman, expert på konflikthantering och medgrundare till den ideella organisationen The Center for Understanding in Conflict.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

krisen12
Konflikthantering

Svenska chefer: 18 lärdomar – från finanskrisen 2008

Det är över tio år sedan vi hade vår senaste djupa långkonjunktur. 

psykopat
Konflikthantering

Boktips: Avslöja psykopatens taktik

Hur kan du som chef avslöja psykopaten på jobbet? Om det, raka motsatsen osjälvisk omtanke samt agilt ledarskap handlar september månads bästa ledarskapsböcker.
campbell
Konflikthantering

Tre lärdomar från Silicon Valleys ”The coach”

Han har kallats Silicon Valleys egen Oprah Winfrey, var under en period vd för Apple och fungerade som rådgivare åt i stort sett hela tech-eliten. I veckan dog supercoachen Bill Campbell, 75 år gammal. Här är tre lärdomar av hans mentorskap.