sverige

7 uttryck svenska chefer inte vill höra

Kaffepauser, pappaledighet och att ha en kvinnlig chef är inget vi höjer på ögonbrynen för. Men kanske gör andra det? Det här är sju saker svenska chefer hatar att höra – sett utifrån.

Ibland är vi så vana vid saker att vi inte märker av dem. Som till exempel hur vi arbetar i Sverige, hur vårt arbetsklimat är och hur vi ser på ledarskap och arbetsmoral.

Nättidningen The Local rapporterar om svenska nyheter på engelska och de har sammanställt några punkter de anser spegla svenskt ledarskap och listat sju saker man utifrån det aldrig någonsin bör säga till en svensk chef.


”Nej tack. Jag dricker inte kaffe.”

Vi reflekterar kanske inte över det, men det är endast finnarna i hela världen som dricker mer kaffe per person än svenskarna. Och det är inte för inte som vårt älskade uttryck ”fika” blivit (delvis) känt även utomlands. New York-baserade kafékedjan ”Fika” är bara ett exempel. Så att säga att kaffedrickandet är heligt för många svenskar kanske inte är en underdrift.


”Var är alla? Klockan är ju bara 17.00.”
För oss är det inget konstigt att kontoret börjar tömmas vid 15.30 när föräldrar hastar iväg för att hämta på dagis. Det är heller inget ovanligt att när arbetsdagen är slut – då går man hem.

”Är Erik fortfarande föräldraledig?”
Det är inte alla länder som tycker det är självklart att sträva efter att dela på föräldraledigheten eller att ha två månaders obligatorisk föräldraledighet per förälder. Och säkerligen är det få svenska chefer som skulle uppskatta att någon klagade på en pappa som var ledig en längre tid med sitt barn.

”Vad är egentligen meningen med att kunna stå upp och jobba?”
Höj – och sänkbara skrivbord är standard på många arbetsplatserna Sverige. Att stå upp i korta perioder kan dessutom göra under för hälsan.

”Jag känner mig ganska sjuk, men oroa dig inte! Jag kommer in till jobbet ändå.”
Amerikaner och engelsmän är, enligt The Local, inte lika pigga på att uppmuntra krassliga kolleger att stanna hemma tills de är friska. Tumme upp till alla svenska chefer som inte uppmanar någon att arbeta när de är sjuka och borde vila och dels vill förhindra att sjukdomar sprider sig på arbetsplatsen.

”Jag har aldrig haft en kvinnlig chef förut. Hur ska jag hantera det?”
Det här är för många svenskar en ickefråga, tack och lov. Enligt The Local har Sverige flest kvinnliga toppchefer, inom politik och näringsliv i Europa, sett till folkmängd. Ändå är arbetsmarknaden långt ifrån jämställd.

Om den här frågan någonsin slår dig: Slå först upp begreppet jämställdhet, kom sedan ihåg Justin Trudeau, Kanadas nya premiärministers, svar på frågan om varför han har en regering med hälften kvinnor. ”För att det är år 2015.”

Läs också: Nej det finns inget kvinnligt ledarskap

”Jag behöver ingen hjälp med rapporten. Jag stannar över några timmar bara.”
Sverige har inte infört sex timmars arbetsdag och allt fler svarar på mejl och sms utanför arbetstid, men svenskar är måna om en balans mellan fritid och arbetsliv och det är ingen utbredd svensk arbetskultur att jobba riktigt sena dagar.

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.