Distansjobbare under corona

7 tips – så leder du medarbetarna på distans

Distansjobb är framtiden, även efter de pågående massvaccineringarna mot covid 19 – det menar 90 procent av HR-cheferna i en enkät från globala konsultföretaget Gartner. Här är de bästa tipsen på hur du får det att funka som chef.

Vid det här laget har de flesta organisationer åtskilliga månaders erfarenhet av distansarbete. Nu gäller det att planera för en framtid som mycket väl kan innebära fortsatt utbrett hemifrån-arbete, även om smittoläget avsevärt förbättras. Det menar globala konsultföretaget Gartner som förutspår att det nya sättet att jobba, på distans och bortom de traditionella kontoren, är här för att stanna oavsett de pågående massvaccineringarna. Här är de bästa tipsen på hur du som chef bäst leder dina medarbetare på distans och över tid.

  1. Se upp för tecken på oro, ångest och stress
    Utnyttja både samtal och indirekta observationer för att få grepp om medarbetarnas problem och situation. Tillvarata varje möjlighet att förklara att du bryr dig, och att du finns där som stöd.
Collage: Petronella Barvaeus är digital strateg. Bild på hur verktyget Ideahunt ser ut.

Läs också: 7 digitala verktyg du behöver – för att jobba hemifrån

2. Utrusta medarbetarna.
Säkerställ att alla har rätt prylar och teknik för att få distansarbetet att funka, vilket kan vara mer än bara en mobil och en laptop. Exempelvis kan det behövas en separat kamera för att få videomötena att löpa optimalt. Förutsätt inte att alla vet hur tekniken ska hanteras, eller att människor är bekväma i den virtuella miljön.

3. Främja dialog
En ständigt pågående tvåvägs-dialog mellan chefer och medarbetare bidrar till engagemang och förståelse för allas uppgifter och mål. Främja en sådan dialog genom att ge en realistisk bild av verksamheten, inklusive de positiva och negativa följderna av rådande situation.

4. Lita på medarbetarna
Som chef är det lätt att oroas eller kanske bli frustrerad över den förlorade direktkontakt med medarbetarna som distansarbetet onekligen innebär. Att försöka kompensera med detaljstyrning kan leda fel – det skapar bara ytterligare trötthet och ointresse bland redan stressade medarbetare. Lita i stället på att människor gör sitt bästa, vilket ofta blir fallet om de omges av ett stöttande ledarskap och bra struktur.

5. Förstärk värdegrunden
Många verksamheter har de senaste åren tryckt hårt på sin värdegrund, på hur mycket de bryr sig om sina anställda och betydelsen av en etiskt och fysiskt hållbar arbetsmiljö. Lyft fram dessa goda värderingar ytterligare, för att understryka dess vikt i en på många sätt kämpig situation – det kan bidra till ökat välbefinnande.

6. Använd mål och skapa klarhet
Roller och ansvarsområden kan verka mer oklara än förr, på grund av alla omvälvningar till följd av pandemin, med medarbetare som inte riktigt vet var de ska fokusera. Fokusera på vad var och en förväntas uppnå, på mål framför själva processen. Det kommer att skapa större klarhet, och en högre grad av engagemang.

7. Uppmuntra innovation
I en situation där företag och organisationer hukar till följd av covid 19-smittan, kan medarbetarna förståeligt nog vara ovanligt försiktiga och risk-obenägna. Samtidigt är det just i tider som dessa som behovet av nytänkande och alternativa lösningar kan vara av särskild vikt. Skapa möjligheter till innovation och tillfällen för medarbetarna att dela med sig av sina framsteg och lyckade lösningar, och ett extra skyddsnät för eventuella misslyckanden.

Kaffebryggare och arg person vid skrivare

Läs också: 10 saker på kontoret du aldrig trodde att du skulle sakna

chef-marknadsbit-1
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

Chef och medarbetare
Arbetsmiljö

Maxtaket i regionen: 35 medarbetare per chef

I Västra Götalandsregionen pågår ett målinriktat arbete för att minska personalgrupperna. Målet är att antalet medarbetare bör begränsas till mellan 10 och 35 per chef. ”Vi ser det som en investering”, säger hr-strategen Niklas Thorell Sjöström.
Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

En ledarfågel som leder många andra fåglar
Arbetsmiljö

Leder du för många medarbetare?

50, 60, 70 medarbetare att ensam ansvara för – eller ännu fler. En orimlig, men långtifrån ovanlig situation för första linjens chefer i kvinnodominerad offentlig sektor. Forskaren Annika Härenstam varnar för än tuffare villkor när staberna sväller och ledarskapet på "golvet" prioriteras ner.
sjalvledarskapvalmaende
Arbetsmiljö

Ny studie: Självledarskap ger ökat välmående

Människor som utövar självledarskap blir bättre på att hantera osäkerhet, samarbeta med andra och att sätta gränser mellan jobb och fritid, visar en ny studie. 
John Mellkvist och omslaget på hans bok Välj din ålder
Arbetsmiljö

John Mellkvist: ”Även unga oroas av ålderism”

Årets superkommunikatör 2019, John Mellkvist, skriver i boken "Välj din ålder" om våra förlegade attityder till ålder. Vi behöver se fördelarna med alla olika åldrar, menar han.
Illustration med en penna märkt
Arbetsmiljö

Alla ledare behöver vara beredda på cancel culture

Cancel culture och att ”bli cancelad” var förut mest förknippat med enskilda personer på sociala medier, men händer nu även allt fler företag. Då gäller det att vara redo som chef.
Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

chefenfuskar
Arbetsmiljö

Oväntade fyndet: Detta får chefen att fuska

Det finns många studier om hur chefen påverkar sina medarbetare, men nu har forskarna sett intressanta saker om det motsatta förhållandet.