En bild på två kontorsstolar på varsin sida av en almanacka.

7 tips för den perfekta tiden mellan jobb

Du har fått ett nytt spännande jobb, grattis! Självklart är du ivrig att sätta igång. Men rusa inte på för fort. Nu har du ett gyllene tillfälle att ladda batterierna. Här är sju smarta tips från Harvard Business Review för att hitta den perfekta ”ställa om”-tiden.

1. Har du råd?

Väg in din ekonomiska situation innan du bestämmer längden på ledigheten. Har du kanske semester kvar hos din tidigare arbetsplats att ta ut? Givetvis har inte alla råd att skapa sig luft mellan två jobb, men för den som kan är det ett närmast unikt tillfälle för återhämtning.

 2. Minst två veckor

Tänk på att du blir anställd eftersom din nya arbetsgivare har ett tydligt behov av din insats. Men även om de vill att du börjar så snart som möjligt är det en bra idé att förhandla om minst två veckors ledigt mellan jobben.

3. Ta hänsyn till förmånerna 

Finns det några förmåner som påverkas av startdatumet på det nya jobbet? Till exempel en bonus hos arbetsgivaren du ska lämna? Om det närmar sig slutet av året vill du kanske stanna lite längre hos din nuvarande arbetsgivare så att du inte missar någon bonus. Du kan också fråga din nya arbetsgivare om startdatumet påverkar några förmåner på nya jobbet och ta med det i beräkningen. 

4. Beta av att göra-listan

Finns det något som du har skjutit upp som du kan passa på att göra på din ”ställa om”-tid? Du kanske vill resa och hälsa på familj och släkt som bor en bit bort?  Du kanske har en renovering på gång som du skjutit upp och kan ta tag i nu? Och om du behöver byta bostadsort på grund av ditt nya jobb är det en tidskrävande process. Var inte rädd att förhandla om den tid du behöver för att få ihop livet på bästa sätt. 

expertpetra

Läs också: Experten: 7 råd för att undvika "före ledighets-stressen”

5. Passa på att vila    

 Något av det viktigaste är att se till att ha tillräckligt mycket tid för vila och återhämtning innan du börjar ditt nya jobb. Till din nya arbetsgivare kan du till exempel säga: ”Jag förstår att det är mycket att göra. Men jag skulle bli mycket mer kreativ och produktiv om jag får chansen att vila upp mig ordentligt innan jag börjar hos er”.

6. Förbered dig för nya jobbet 

Det är skönt att kunna förbereda sig för sitt nya jobb i lugn och ro, att till exempel läsa in sig på relevanta dokument och boka in möten för den första veckan med chefen och andra nyckelpersoner. Då är du mer förberedd när du väl sätter igång.

7. Glöm inte konkurrensklausulen

Kom ihåg att se efter om det finns en konkurrensklausul i ditt förra anställningsavtal som gör att du inte kan börja arbeta hos en konkurrent till din förra arbetsgivare inom en viss tid efter att du avslutat din anställning. Då blir det förstås detta som får bestämma tiden mellan jobben.

misstag-3

Läs också: 6 misstag du gör direkt efter en ledighet

erfarna_chefer_1800
Utbildning

Ledarskap för erfarna chefer

Ledarskap är ett hantverk som kräver både kunskap och praktisk förmåga. Det gäller att motivera, engagera och inspirera medarbetarna att prestera optimalt. För dig med flera års erfarenhet som ledare!

Relaterade artiklar

webbcaxton
Karriär

Världsmästaren i mentorskap: Så ska du göra som chef

Det stod mellan sex finalister från olika delar av världen. Nu har Caxton Njuki tagit hem den globala vinsten i Mentor of the Year Award 2021. Chef ställde frågan om vilka tips han vill dela med Sveriges chefer för att de ska bli bättre mentorer och hur han vill fortsätta med sitt mentorskap.

Maria Geijer, affärsområdeschef, Morot & Co.
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

3 sätt att hylla medarbetarna inför semestern

Våren rusar på och semestern står för dörren. Just i år finns fler skäl än vanligt att tacka medarbetarna för det gångna arbetsåret. ”Att som chef visa sin uppskattning är ett oslagbart sätt att skapa vi-känsla”, säger Maria Geijer på Morot & Co.
En spargris, miniräknare och mynt
Karriär

Jobben som ger dig en topplön

Är du sugen på att ge dig själv ett rejält lönelyft? Då gäller det inte bara att ha ett stort driv utan också att välja rätt arbetsgivare! Chef listar var du hittar de 10 bäst betalande företagen.

Illustration med medarbetare som gör undersökning på sina mobiler.
Karriär

Medarbetar­undersökningar kan ge oväntade problem

Medarbetarundersökningar gör nytta, men kan medföra oväntade och underskattade problem. Det säger Sveriges chefer i en stor enkät – där de också tipsar om hur du undviker fallgroparna.

Två soldater syns bakifrån.
Karriär

Tuff start för unga officerare

Hög arbetsbelastning, otydliga strukturer och ett glapp mellan förväntningar och utfall. Det är den bistra verklighet som möter unga officerare i Försvarsmakten, enligt en färsk studie.

Anders Sjöberg till vänster. Bild på två män som samtalar till höger.
Karriär

Viktigt med kunskap om sin personlighet

Har du kunskap om din personlighet och hur den präglar din ledarstil? I boken Personlighet i arbetet vill Anders Sjöberg, forskare i psykologi, tillsammans med kollegerna Sofia Sjöberg och Sara Henrysson Eidvall få oss att förstå hur personligheten påverkar oss på jobbet.

Utsikt över berget Harder Kulm i kantonen Bern, Schweiz.
Annonssamarbete Chef + Made in Bern

5 skäl att konferera i Schweiz

Aldrig har väl så många arbetsplatser varit i så stort behov av teambuilding som nu. Så varför inte stärka banden med en gemensam resa till Schweiz? Här finns gott om hållbara konferensmöjligheter och mängder med aktiviteter.
Några medarbetare kastar papper omkring sig på ett kontor med utsikt över vattnet.
Karriär

Livet på kontoret blir satir på scenen

Får man skratta åt likabehandlingsplaner? Ja, i alla fall på teatern. Nya pjäsen Vi hade i alla fall tur med ramavtalet gör svart humor av sådant som chefer brottas med i sin vardag.

”Det finns många igenkänningsteman”, säger regissören Jenny Nörbeck om pjäsen som snart går upp på Göteborgs stadsteater.