7 tips för den perfekta tiden mellan jobb

Du har fått ett nytt spännande jobb, grattis! Självklart är du ivrig att sätta igång. Men rusa inte på för fort. Nu har du ett gyllene tillfälle att ladda batterierna. Här är sju smarta tips från Harvard Business Review för att hitta den perfekta ”ställa om”-tiden.

Karriär
Text: Sara Hasbar
Publicerad
En bild på två kontorsstolar på varsin sida av en almanacka.

1. Har du råd?

Väg in din ekonomiska situation innan du bestämmer längden på ledigheten. Har du kanske semester kvar hos din tidigare arbetsplats att ta ut? Givetvis har inte alla råd att skapa sig luft mellan två jobb, men för den som kan är det ett närmast unikt tillfälle för återhämtning.

 2. Minst två veckor

Tänk på att du blir anställd eftersom din nya arbetsgivare har ett tydligt behov av din insats. Men även om de vill att du börjar så snart som möjligt är det en bra idé att förhandla om minst två veckors ledigt mellan jobben.

3. Ta hänsyn till förmånerna 

Finns det några förmåner som påverkas av startdatumet på det nya jobbet? Till exempel en bonus hos arbetsgivaren du ska lämna? Om det närmar sig slutet av året vill du kanske stanna lite längre hos din nuvarande arbetsgivare så att du inte missar någon bonus. Du kan också fråga din nya arbetsgivare om startdatumet påverkar några förmåner på nya jobbet och ta med det i beräkningen. 

4. Beta av att göra-listan

Finns det något som du har skjutit upp som du kan passa på att göra på din ”ställa om”-tid? Du kanske vill resa och hälsa på familj och släkt som bor en bit bort?  Du kanske har en renovering på gång som du skjutit upp och kan ta tag i nu? Och om du behöver byta bostadsort på grund av ditt nya jobb är det en tidskrävande process. Var inte rädd att förhandla om den tid du behöver för att få ihop livet på bästa sätt. 

5. Passa på att vila    

 Något av det viktigaste är att se till att ha tillräckligt mycket tid för vila och återhämtning innan du börjar ditt nya jobb. Till din nya arbetsgivare kan du till exempel säga: ”Jag förstår att det är mycket att göra. Men jag skulle bli mycket mer kreativ och produktiv om jag får chansen att vila upp mig ordentligt innan jag börjar hos er”.

6. Förbered dig för nya jobbet 

Det är skönt att kunna förbereda sig för sitt nya jobb i lugn och ro, att till exempel läsa in sig på relevanta dokument och boka in möten för den första veckan med chefen och andra nyckelpersoner. Då är du mer förberedd när du väl sätter igång.

7. Glöm inte konkurrensklausulen

Kom ihåg att se efter om det finns en konkurrensklausul i ditt förra anställningsavtal som gör att du inte kan börja arbeta hos en konkurrent till din förra arbetsgivare inom en viss tid efter att du avslutat din anställning. Då blir det förstås detta som får bestämma tiden mellan jobben.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden