En bild på två kontorsstolar på varsin sida av en almanacka.

7 tips för den perfekta tiden mellan jobb

Du har fått ett nytt spännande jobb, grattis! Självklart är du ivrig att sätta igång. Men rusa inte på för fort. Nu har du ett gyllene tillfälle att ladda batterierna. Här är sju smarta tips från Harvard Business Review för att hitta den perfekta ”ställa om”-tiden.

1. Har du råd?

Väg in din ekonomiska situation innan du bestämmer längden på ledigheten. Har du kanske semester kvar hos din tidigare arbetsplats att ta ut? Givetvis har inte alla råd att skapa sig luft mellan två jobb, men för den som kan är det ett närmast unikt tillfälle för återhämtning.

 2. Minst två veckor

Tänk på att du blir anställd eftersom din nya arbetsgivare har ett tydligt behov av din insats. Men även om de vill att du börjar så snart som möjligt är det en bra idé att förhandla om minst två veckors ledigt mellan jobben.

3. Ta hänsyn till förmånerna 

Finns det några förmåner som påverkas av startdatumet på det nya jobbet? Till exempel en bonus hos arbetsgivaren du ska lämna? Om det närmar sig slutet av året vill du kanske stanna lite längre hos din nuvarande arbetsgivare så att du inte missar någon bonus. Du kan också fråga din nya arbetsgivare om startdatumet påverkar några förmåner på nya jobbet och ta med det i beräkningen. 

4. Beta av att göra-listan

Finns det något som du har skjutit upp som du kan passa på att göra på din ”ställa om”-tid? Du kanske vill resa och hälsa på familj och släkt som bor en bit bort?  Du kanske har en renovering på gång som du skjutit upp och kan ta tag i nu? Och om du behöver byta bostadsort på grund av ditt nya jobb är det en tidskrävande process. Var inte rädd att förhandla om den tid du behöver för att få ihop livet på bästa sätt. 

expertpetra

Läs också: Experten: 7 råd för att undvika "före ledighets-stressen”

5. Passa på att vila    

 Något av det viktigaste är att se till att ha tillräckligt mycket tid för vila och återhämtning innan du börjar ditt nya jobb. Till din nya arbetsgivare kan du till exempel säga: ”Jag förstår att det är mycket att göra. Men jag skulle bli mycket mer kreativ och produktiv om jag får chansen att vila upp mig ordentligt innan jag börjar hos er”.

6. Förbered dig för nya jobbet 

Det är skönt att kunna förbereda sig för sitt nya jobb i lugn och ro, att till exempel läsa in sig på relevanta dokument och boka in möten för den första veckan med chefen och andra nyckelpersoner. Då är du mer förberedd när du väl sätter igång.

7. Glöm inte konkurrensklausulen

Kom ihåg att se efter om det finns en konkurrensklausul i ditt förra anställningsavtal som gör att du inte kan börja arbeta hos en konkurrent till din förra arbetsgivare inom en viss tid efter att du avslutat din anställning. Då blir det förstås detta som får bestämma tiden mellan jobben.

misstag-3

Läs också: 6 misstag du gör direkt efter en ledighet

erfarna_chefer_1800
Utbildning

Ledarskap för erfarna chefer

Ledarskap är ett hantverk som kräver både kunskap och praktisk förmåga. Det gäller att motivera, engagera och inspirera medarbetarna att prestera optimalt. För dig med flera års erfarenhet som ledare!

Relaterade artiklar

Två soldater syns bakifrån.
Karriär

Tuff start för unga officerare

Hög arbetsbelastning, otydliga strukturer och ett glapp mellan förväntningar och utfall. Det är den bistra verklighet som möter unga officerare i Försvarsmakten, enligt en färsk studie.

20 procent av medarbetarna står för 80 procent av sjukfrånvaron. Det är där hälsoarbetet ska fokuseras, menar Lars Roth på MedHelp. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Upptäck riskbeteenden som förvarnar om sjukskrivning

Chefer missar – helt i onödan – riskbeteenden som varnar för att medarbetare riskerar att bli långtidssjukskrivna.
Med rätt stöd kan det undvikas.
”Sjukfrånvaro behöver angripas utifrån data – inte magkänsla”, säger Lars Roth på Medhelp.

Anders Sjöberg till vänster. Bild på två män som samtalar till höger.
Karriär

Viktigt med kunskap om sin personlighet

Har du kunskap om din personlighet och hur den präglar din ledarstil? I boken Personlighet i arbetet vill Anders Sjöberg, forskare i psykologi, tillsammans med kollegerna Sofia Sjöberg och Sara Henrysson Eidvall få oss att förstå hur personligheten påverkar oss på jobbet.

Några medarbetare kastar papper omkring sig på ett kontor med utsikt över vattnet.
Karriär

Livet på kontoret blir satir på scenen

Får man skratta åt likabehandlingsplaner? Ja, i alla fall på teatern. Nya pjäsen Vi hade i alla fall tur med ramavtalet gör svart humor av sådant som chefer brottas med i sin vardag.

”Det finns många igenkänningsteman”, säger regissören Jenny Nörbeck om pjäsen som snart går upp på Göteborgs stadsteater.

En bild på figurer som gör glada och ledsna miner. Och en bild på en leende kvinna på stranden.
Karriär

EQ viktigt för entreprenörer 

Emotionell intelligens är viktigare för entreprenörer än problemlösning, visar en ny studie.

Filip Adelstav på en tom läktare vid en fotbollsplan.
Karriär

Proffsfotboll lärde bankchefen om ledarskap

Fotboll på högsta nivå gav Filip Apelstav ovärderliga insikter i ledarskap. Sin framgångsrika karriär som proffsspelare har han växlat in mot den som bankchef, fortfarande lika framgångsrik.

”Det måste göras med hjärtat”, säger han.

Visa hjärta som chef. Petra Spranger, HR-chef på Fastighets AB Balder, vill visa empati och omsorg om medarbetare – både på jobbet och privat. Foto: Anna Rehnberg
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Får friskare medarbetare – med empatiskt ledarskap

”Vi vill kunna stötta medarbetare när det händer något i privatlivet”, säger HR-chef Petra Sprangers på fastighetsbolaget Balder. Där har empatiskt ledarskap, med fokus på hela hälsan, blivit en nyckel till engagerade medarbetare.

En man sitter framför en dator och ser uttråkad ut.
Karriär

Brist på kompetensutveckling

Nästan varannan anställd har gått miste om kompetensutveckling under pandemin, visar en ny undersökning. Fler än var femte har aldrig fått någon kompetensutveckling under hela sin karriär.