Du har fått ett nytt spännande jobb, grattis! Självklart är du ivrig att sätta igång. Men rusa inte på för fort. Nu har du ett gyllene tillfälle att ladda batterierna. Här är sju smarta tips från Harvard Business Review för att hitta den perfekta ”ställa om”-tiden.
1. Har du råd?
Väg in din ekonomiska situation innan du bestämmer längden på ledigheten. Har du kanske semester kvar hos din tidigare arbetsplats att ta ut? Givetvis har inte alla råd att skapa sig luft mellan två jobb, men för den som kan är det ett närmast unikt tillfälle för återhämtning.
2. Minst två veckor
Tänk på att du blir anställd eftersom din nya arbetsgivare har ett tydligt behov av din insats. Men även om de vill att du börjar så snart som möjligt är det en bra idé att förhandla om minst två veckors ledigt mellan jobben.
3.Ta hänsyn till förmånerna
Finns det några förmåner som påverkas av startdatumet på det nya jobbet? Till exempel en bonus hos arbetsgivaren du ska lämna? Om det närmar sig slutet av året vill du kanske stanna lite längre hos din nuvarande arbetsgivare så att du inte missar någon bonus. Du kan också fråga din nya arbetsgivare om startdatumet påverkar några förmåner på nya jobbet och ta med det i beräkningen.
4.Beta av att göra-listan
Finns det något som du har skjutit upp som du kan passa på att göra på din ”ställa om”-tid? Du kanske vill resa och hälsa på familj och släkt som bor en bit bort? Du kanske har en renovering på gång som du skjutit upp och kan ta tag i nu? Och om du behöver byta bostadsort på grund av ditt nya jobb är det en tidskrävande process. Var inte rädd att förhandla om den tid du behöver för att få ihop livet på bästa sätt.
Något av det viktigaste är att se till att ha tillräckligt mycket tid för vila och återhämtning innan du börjar ditt nya jobb. Till din nya arbetsgivare kan du till exempel säga: ”Jag förstår att det är mycket att göra. Men jag skulle bli mycket mer kreativ och produktiv om jag får chansen att vila upp mig ordentligt innan jag börjar hos er”.
6. Förbered dig för nya jobbet
Det är skönt att kunna förbereda sig för sitt nya jobb i lugn och ro, att till exempel läsa in sig på relevanta dokument och boka in möten för den första veckan med chefen och andra nyckelpersoner. Då är du mer förberedd när du väl sätter igång.
7.Glöm inte konkurrensklausulen
Kom ihåg att se efter om det finns en konkurrensklausul i ditt förra anställningsavtal som gör att du inte kan börja arbeta hos en konkurrent till din förra arbetsgivare inom en viss tid efter att du avslutat din anställning. Då blir det förstås detta som får bestämma tiden mellan jobben.
Ledarskap är ett hantverk som kräver både kunskap och praktisk förmåga. Det gäller att motivera, engagera och inspirera medarbetarna att prestera optimalt. För dig med flera års erfarenhet som ledare!
Känner du att du sitter fast och skulle vilja komma vidare i din karriär? Har du idéer som du längtar efter att förverkliga? Här får du konkreta råd om hur du kan vässa och optimera dina möjligheter att lyckas. Vi avslöjar även vilka nya kompetenser som är hett efterfrågade samt hur just du kan bli en framgångsrik intraprenör eller entreprenör.
... och lär dig mer. Natonialekonomen Kate Raworths bok ”Donutekonomi” har fått bolag att tänka hållbart, skakat om världens finanspolitik och utmanat ledares syn på ekonomi – kommer den förändra även din? Lyssna eller läs bokens nyckelinsikter på bara 30 min i Chefboken-appen!
Det stod mellan sex finalister från olika delar av världen. Nu har Caxton Njuki tagit hem den globala vinsten i Mentor of the Year Award 2021. Chef ställde frågan om vilka tips han vill dela med Sveriges chefer för att de ska bli bättre mentorer och hur han vill fortsätta med sitt mentorskap.
Våren rusar på och semestern står för dörren. Just i år finns fler skäl än vanligt att tacka medarbetarna för det gångna arbetsåret.
”Att som chef visa sin uppskattning är ett oslagbart sätt att skapa vi-känsla”, säger Maria Geijer på Morot & Co.
Är du sugen på att ge dig själv ett rejält lönelyft? Då gäller det inte bara att ha ett stort driv utan också att välja rätt arbetsgivare! Chef listar var du hittar de 10 bäst betalande företagen.
Medarbetarundersökningar gör nytta, men kan medföra oväntade och underskattade problem. Det säger Sveriges chefer i en stor enkät – där de också tipsar om hur du undviker fallgroparna.
Hög arbetsbelastning, otydliga strukturer och ett glapp mellan förväntningar och utfall. Det är den bistra verklighet som möter unga officerare i Försvarsmakten, enligt en färsk studie.
Har du kunskap om din personlighet och hur den präglar din ledarstil? I boken Personlighet i arbetet vill Anders Sjöberg, forskare i psykologi, tillsammans med kollegerna Sofia Sjöberg och Sara Henrysson Eidvall få oss att förstå hur personligheten påverkar oss på jobbet.
Aldrig har väl så många arbetsplatser varit i så stort behov av teambuilding som nu. Så varför inte stärka banden med en gemensam resa till Schweiz? Här finns gott om hållbara konferensmöjligheter och mängder med aktiviteter.
Får man skratta åt likabehandlingsplaner? Ja, i alla fall på teatern. Nya pjäsen Vi hade i alla fall tur med ramavtalet gör svart humor av sådant som chefer brottas med i sin vardag.
”Det finns många igenkänningsteman”, säger regissören Jenny Nörbeck om pjäsen som snart går upp på Göteborgs stadsteater.
Är du intresserad av att axla tyngre roller? Mgruppens Executive MBA ger dig plattformen. Hör mer från våra programansvariga i ett lunchwebinar 14 mars!
Datadrivna arbetssätt går idag igen i de flesta organisationer, men att mäta den konkreta effekten av kompetenshöjande initiativ är ännu en utmaning. Dessa nyckeltal kan hjälpa till med mätbarheten.
Framtidens yrkesroller kommer till stor del att axlas av de redan anställda. Men hur ska företagen lyckas utveckla dagens arbetsstyrka så att den klarar morgondagens uppgifter? En ny ledningstjänst kan vara en del av svaret menar McKinsey.
Går ditt budskap inte igenom datorskärmen? Eller behöver du lägga dyrbar arbetstid på att tolka vad kollegan egentligen menar? Då är det läge att fila på det digitala kroppsspråket.
Arbetsgivare skissar på formerna för hur distansarbetare kan börja återvända fysiskt till arbetsplatsen. Så här kan du tänka kring de potentiellt svåra samtalen med de anställda.
Fjolårets korttidspermitteringar är förbi. Advokat Charlotte Forssander ger sin bild av vilka frågor som istället seglat upp inom det arbetsrättsliga området.
Kompetenta ledare ger friska och motiverade medarbetare. Dessutom leder bra chefer till hög lönsamhet. Trots detta är det svårt för chefer att få tid och budget för upskill. De som inte kompetensutvecklas riskerar istället att hamna på efterkälken och dra hela företaget med sig.
Vi har lång erfarenhet av företagsanpassade utbildningar i klassrum, online och i blended learning-form. Välj det upplägg som passar din organisation bäst.
Känner du att du sitter fast och skulle vilja komma vidare i din karriär? Har du idéer som du längtar efter att förverkliga? Här får du konkreta råd om hur du kan vässa och optimera dina möjligheter att lyckas. Vi avslöjar även vilka nya kompetenser som är hett efterfrågade samt hur just du kan bli en framgångsrik intraprenör eller entreprenör.
... och lär dig mer. Natonialekonomen Kate Raworths bok ”Donutekonomi” har fått bolag att tänka hållbart, skakat om världens finanspolitik och utmanat ledares syn på ekonomi – kommer den förändra även din? Lyssna eller läs bokens nyckelinsikter på bara 30 min i Chefboken-appen!
Artikeln du vill läsa är låst. Du behöver logga in på chef.se för att fortsätta läsa. Det är enkelt och kostnadsfritt, allt som behövs är din mailadress.
Digitalt innehåll
Du får obegränsad tillgång till allt kostnadsfritt innehåll på chef.se
Digitalt innehåll
Du får obegränsad tillgång till allt kostnadsfritt innehåll på chef.se