daligachefer

7 saker bara dåliga chefer säger till sina anställda: ”Jag bestämmer…”

Kommunicera med medarbetarna – ett av chefens största utmaningar. Här är några fallgropar som du inte vill gå i.

När man är pressad och stressad som chef är det lätt att säga saker till en medarbetare du egentligen inte menar. Alla kan stå för grodor, men om det sätts i system är risken stor att du förlorar respekten på arbetsplatsen.

Liz Ryan på Forbes har listat några fallgropar du vill se upp för – och varför det är problematiskt att säga så.

Här är 7 meningar du vill undvika:

1) ”Jag är chefen – inte du – det är alltid jag som tar besluten”

Det stämmer visserligen. Men vill du ha engagerade medarbetare som tar ansvar kan en auktoritär ledarstil kväva initiativ.

lone

Läs också: 10 saker du aldrig ska säga i ett lönesamtal

2) ”Jag kan hitta din ersättare på tre röda!”

Att komma med (tomma?) hot är knappast en ledarstil som håller i längden. Verkligheten kommer snart komma ikapp en chef som säger så.

3) ”Nej, jag vill inte höra dina ursäkter…”

Chef har tidigare skrivit om vanliga ursäkter som chefer får höra. Men genom att direkt slå fast att du inte vill lyssna på ursäkterna slutar du kommunicera som chef.

4) ”Om jag hade velat ha dina idéer hade jag bett om det”

Läs punkt 1. Här ser vi en ledare som troligen är rätt osäker och snabbt känner sig hotad av högpresterande medarbetare.

leader

Läs också: 5 tecken på att du är född till ledare

5) ”Jag gillar inte din attityd”

Om en medarbetare missköter sig bör du ta upp det med den. Men i så fall måste du vara mer specifik i din konstruktiva kritik än att peka på attityden.

6) ”Behåll dina klagomål för dig själv. Vi alla har problem”.

För många medarbetare är det ett stort steg att komma till chefen och ta upp ett problem som man upplever på arbetsplatsen. Genom att avfärda dessa skapar du en arbetsplats som slutar utvecklas.

7) ”Jag bestämmer. Det räcker som skäl!”

Knappast ett hållbart argument om du vill framstå som en seriös ledare. En av chefens största utmaningar är att förklara varför man tar ett beslut – ta detta på allvar!

gnallspikarnas

Läs också: 5 sätt för chefen att tackla energitjuven på jobbet

Relaterade artiklar

studien1234
Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
Det är vanligt med vita lögner på jobbet.
Kommunikation

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.
Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.
Kommunikation

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.
En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande