daligachefer

7 saker bara dåliga chefer säger till sina anställda: ”Jag bestämmer…”

Kommunicera med medarbetarna – ett av chefens största utmaningar. Här är några fallgropar som du inte vill gå i.

När man är pressad och stressad som chef är det lätt att säga saker till en medarbetare du egentligen inte menar. Alla kan stå för grodor, men om det sätts i system är risken stor att du förlorar respekten på arbetsplatsen.

Liz Ryan på Forbes har listat några fallgropar du vill se upp för – och varför det är problematiskt att säga så.

Här är 7 meningar du vill undvika:

1) ”Jag är chefen – inte du – det är alltid jag som tar besluten”

Det stämmer visserligen. Men vill du ha engagerade medarbetare som tar ansvar kan en auktoritär ledarstil kväva initiativ.

lone

Läs också: 10 saker du aldrig ska säga i ett lönesamtal

2) ”Jag kan hitta din ersättare på tre röda!”

Att komma med (tomma?) hot är knappast en ledarstil som håller i längden. Verkligheten kommer snart komma ikapp en chef som säger så.

3) ”Nej, jag vill inte höra dina ursäkter…”

Chef har tidigare skrivit om vanliga ursäkter som chefer får höra. Men genom att direkt slå fast att du inte vill lyssna på ursäkterna slutar du kommunicera som chef.

4) ”Om jag hade velat ha dina idéer hade jag bett om det”

Läs punkt 1. Här ser vi en ledare som troligen är rätt osäker och snabbt känner sig hotad av högpresterande medarbetare.

leader

Läs också: 5 tecken på att du är född till ledare

5) ”Jag gillar inte din attityd”

Om en medarbetare missköter sig bör du ta upp det med den. Men i så fall måste du vara mer specifik i din konstruktiva kritik än att peka på attityden.

6) ”Behåll dina klagomål för dig själv. Vi alla har problem”.

För många medarbetare är det ett stort steg att komma till chefen och ta upp ett problem som man upplever på arbetsplatsen. Genom att avfärda dessa skapar du en arbetsplats som slutar utvecklas.

7) ”Jag bestämmer. Det räcker som skäl!”

Knappast ett hållbart argument om du vill framstå som en seriös ledare. En av chefens största utmaningar är att förklara varför man tar ett beslut – ta detta på allvar!

gnallspikarnas

Läs också: 5 sätt för chefen att tackla energitjuven på jobbet

Relaterade artiklar

nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
Missarna att undvika när du mejlar på engelska,
Kommunikation

5 tabbar att undvika när du mejlar på engelska

Många svenska chefer ser sig nog som hyfsat bra på engelska, men vissa av våra mejlvanor ter sig obegripliga för utländska kontakter. Här är några nitar du lätt kan undvika.
Var fjärde småföretagare har inte koll på GDPR.
Kommunikation

Småföretagare saknar koll på lagen - riskerar höga böter

Dataskyddslagen GDPR har funnits på plats i drygt ett år, men enligt en undersökning saknar var fjärde småföretagare inblick i vad lagen innebär. Det kan bli dyrt.