daligachefer

7 saker bara dåliga chefer säger till sina anställda: ”Jag bestämmer…”

Kommunicera med medarbetarna – ett av chefens största utmaningar. Här är några fallgropar som du inte vill gå i.

När man är pressad och stressad som chef är det lätt att säga saker till en medarbetare du egentligen inte menar. Alla kan stå för grodor, men om det sätts i system är risken stor att du förlorar respekten på arbetsplatsen.

Liz Ryan på Forbes har listat några fallgropar du vill se upp för – och varför det är problematiskt att säga så.

Här är 7 meningar du vill undvika:

1) ”Jag är chefen – inte du – det är alltid jag som tar besluten”

Det stämmer visserligen. Men vill du ha engagerade medarbetare som tar ansvar kan en auktoritär ledarstil kväva initiativ.

lone

Läs också: 10 saker du aldrig ska säga i ett lönesamtal

2) ”Jag kan hitta din ersättare på tre röda!”

Att komma med (tomma?) hot är knappast en ledarstil som håller i längden. Verkligheten kommer snart komma ikapp en chef som säger så.

3) ”Nej, jag vill inte höra dina ursäkter…”

Chef har tidigare skrivit om vanliga ursäkter som chefer får höra. Men genom att direkt slå fast att du inte vill lyssna på ursäkterna slutar du kommunicera som chef.

4) ”Om jag hade velat ha dina idéer hade jag bett om det”

Läs punkt 1. Här ser vi en ledare som troligen är rätt osäker och snabbt känner sig hotad av högpresterande medarbetare.

leader

Läs också: 5 tecken på att du är född till ledare

5) ”Jag gillar inte din attityd”

Om en medarbetare missköter sig bör du ta upp det med den. Men i så fall måste du vara mer specifik i din konstruktiva kritik än att peka på attityden.

6) ”Behåll dina klagomål för dig själv. Vi alla har problem”.

För många medarbetare är det ett stort steg att komma till chefen och ta upp ett problem som man upplever på arbetsplatsen. Genom att avfärda dessa skapar du en arbetsplats som slutar utvecklas.

7) ”Jag bestämmer. Det räcker som skäl!”

Knappast ett hållbart argument om du vill framstå som en seriös ledare. En av chefens största utmaningar är att förklara varför man tar ett beslut – ta detta på allvar!

gnallspikarnas

Läs också: 5 sätt för chefen att tackla energitjuven på jobbet

Relaterade artiklar

pkberlin
Kommunikation

Kommunikationsmissen som fick Berlinmuren att falla

Ibland kan ett aldrig så litet felsteg få oanade konsekvenser. För 30 år sedan orsakade en papperslapp som lästes upp vid fel tillfälle Berlinmurens fall.
En enkel operation gör skillnad i barns liv – och ny stolthet på jobbet, menar Martin Forsling, vd på Bontouch. Foto: Operation Smile, Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Operation Smile

Nya leenden ger stolthet på jobbet

Martin Forslings dotter föddes med läpp-, käk-, gomspalt.
Det blev starten på ett samarbete med hjälporganisationen Operation Smile.
I dag har hans företag Bontouch hjälpt 500 barn.

Cissi Elwin
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Varför är ledarskap så förknippat med floskler?”

Det här med att ”vi måste gasa och bromsa samtidigt” och ”tack för din idé, vi marinerar den” – vad menas egentligen med det?

Handslag och uppvända handflator
Kommunikation

5 kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

Dåligt kroppsspråk kan komma i vägen för det viktiga du försöker föra fram, och ibland är det rentav viktigare hur något sägs än vad som sägs. Här är expertens tips för att upplevas som en stark ledare.
emoji
Kommunikation

Så blir dina mejl bättre – med emojis

En smiley till chefen, tumme upp till kunden eller lite serpentiner inför veckans aw? Emojis blir allt vanligare i jobbmejl, enligt en ny studie. Och de kan faktiskt höja kvalitén på dina jobbmejl.

perfektionist1
Karriär

Våga vägra vara den perfekta chefen

Att framhålla att man är perfektionist kan verka smart och förtroendeingivande. Men se upp – en alltför noggrann chef kan också vara frustrerande för ett team.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
Bild på bokhylla i bakgrunden, i förgrunden: Amanda Lundeteg, Hélène Barnekow, Amanda Lind, Suzan Hourieh Lindberg, Lisa Gunnarsson, Hamid Zafar, Katarina Berg och Caroline Farberger
Karriär

Toppcheferna: 8 böcker som lärt oss ledarskap

Vi har frågat några av Sveriges främsta chefer: Vilken bok har inspirerat dig mest som ledare?