5 tips: Så får du kollegerna att lära sig – av varandra

Det är en outnyttjad resurs på många arbetsplatser: Kolleger som lär av varandra. Här är 5 bra tips för hur du som chef skapar rätt förutsättningar.

Verksamhetsutveckling
Publicerad

Som chef kan du göra mycket för dina medarbetare. Det är också chefen som allra flest vänder sig till när de behöver hjälp med en arbetsuppgift, visar en studie. Men klar tvåa på listan kommer kolleger som en hjälpande hand – framför digitala hjälpmedel.

Men vad krävs för att du ska skapa en prestigelös arbetsplats där medarbetarna hela tiden delar med sig av sina kunskaper? HBR (Harvard Business Review) har undersökt frågan och tagit fram 5 övningar som du kan applicera på dina medarbetare.

Om du lyckas kan du dra nytta av all den kunskap och klokhet som finns i dina arbetslag.

1) Sätt ihop ett övningsprogram

Även om mycket av utbytet sker spontant när problem uppstår kan du sätta ihop ett mer formellt program. Detta kan ta sig i uttryck på antingen webben (om ni är en stor organisation), i grupper eller i en-och-en–övningar.

2) Utse en projektledare

Syftet är att övningarna ska vara icke-hierarkiska, men det är viktigt att någon driver övningarna framåt. Genom att utse en neutral projektledare får du en person som håller i trådarna och skapar en positiv atmosfär att experimentera i.

3) Skapa en trygg arbetsmiljö

Vi måste känna oss trygga för att kunna dela våra tankar, erfarenheter och frågor. Det är också viktigt för att vi ska våga kunna ta emot och ge konstruktiv feedback. Men hur lyckas du skapa en säker miljö för medarbetarna? Här är några förslag:

4) Utgå alltid från RIKTIGA exempel

Genom att utgå från riktiga exempel ökar chansen att medarbetarna tar uppgifterna på allvar. Om ni har en medarbetare som har sociala medier-färdigheter – låt den visa upp det ur ett jobbrelaterat exempel. Det blir då mycket enklare för medarbetarna att förstå varför de ska lära sig det här.

5) Uppmuntra till möten och nätverk

Kanske finns det personer på ditt företag eller i din organisation som skulle ha nytta av varandra, men som inte jobbar nära idag. Du som chef kan uppmuntra till att grupper bildas tvärs över företaget. Dessa kan ses en halvtimme i veckan för att utbyta erfarenheter och tips. Efter ett tag kan dessa samarbeten ske utan din inblandning eftersom det faller sig naturligt att de tar hjälp av varandra.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.