5 tips: Hantera kollegan – som alltid skyller ifrån sig

Vissa personer känner att de har hela världen emot sig. Så här gör du som chef för att vända klagomålen till något som är positivt för hela arbetsgruppen.

Arbetsmiljö
Publicerad

Det är lätt att skjuta över sina problem på andra. Alla har nog jobbat med en person som har svårt att se sin egen inblandning i ett misstag utan gärna beskyller sin omgivning. Beteendet kan i längden gå ut över hela din arbetsgrupp då förtroendet för personen sänks. I värsta fall leder det dessutom till att ingen vill ta något ansvar och du som chef får omotiverade medarbetare.

Så hur ska du hantera frågan? HBR (Harvard Business Review) har undersökt frågan genom att titta på dagsaktuell forskning och kommit fram till 5 tips för att lyckas.

1) Visa medkänsla

Först och främst: Det är inte ditt fel. Försök istället att plocka fram din empatiska sida och tänk att personen har en annan världsbild än dig. Du behöver inte överösa medarbetaren med sympati utan en neutral ståndpunkt räcker gott. Glöm inte att personen troligen inte vill skada sin omgivning med sin offerroll utan det handlar om ett negativt synsätt.

2) Hitta en motvikt på jobbet

Det är lätt att påverkas av ett giftigt beteende. Försök därför att omge dig av positiva kolleger också som en motvikt om du jobbar nära den här medarbetaren. Knepet är att hitta saker som ger dig energi (kanske är det att ta en lunchpromenad eller lyssna på en viss typ av musik). Försök också hitta positiva sidor hos den negativa personen som du inte tidigare har sett.

3) Bekräfta prestationer

Vi människor älskar att bli bekräftade. Kanske är det där skon klämmer – att personen ser det som enda sättet att bli hörd. Glöm därför inte att bekräfta positiva prestationer. Det är väldigt enkelt att glömma det som chef – speciellt om det gäller en långvarig medarbetare. Dessa har vi nämligen en vana att ta för givet.

4) Hitta en gemensam lösning

En person som skyller ifrån sig kan känna sig pressad. Kanske har personen orimliga förväntningar på sig själv att leverera ett visst resultat. Här kan du kliva in i en mer coachande roll som chef och gemensamt med personen försöka bena i problemet för att hitta en lösning. Personen känner sig då sedd och vet att den inte är ensam i frågan.

5) Våga vara direkt

Är personen ens medveten om sitt beteende? Om inte kan du som chef behöva vara direkt på ett konstruktivt sätt. Sätt dig ner med personen och ha ett samtal där du förklarar hur beteendet påverkar resten av arbetsgruppen. Att vara passiv som chef är inte svaret. Förklara i stället varför du vill ge personen ansvar – även om det blir fel ibland. Lyft fram personens kompetens och visa att du har förståelse för medarbetarens arbetssituation.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.