Missarna att undvika när du mejlar på engelska,

5 tabbar att undvika när du mejlar på engelska

Många svenska chefer ser sig nog som hyfsat bra på engelska, men vissa av våra mejlvanor ter sig obegripliga för utländska kontakter. Här är några nitar du lätt kan undvika.

Det händer att svenskar slår sig för bröstet över de engelskakunskaper vi närmast får serverade med modersmjölken, och ibland med rätta.

Men innan vi får för oss att vi självklart smälter in som medborgare av ”the 51st state” måste vi inse att det finns vissa typiskt svenska mejlbeteenden som inte funkar att översätta rakt av – och som framstår som rent besynnerliga för en engelskspråkig mottagare.

Cynthia Morissette är lärare i affärsengelska, och berättar för Easyfairs vilka de fem vanligaste missarna som svenskar gör när vi mejlar engelska partners:

  • Hälsningsfraserna. På svenska kan vi alltid öppna med ett informellt ”Hej!” och likaså runda av med ett slentrianmässigt ”med vänliga hälsningar” – även om mejlbudskapet är ett svavelosande klagomål.

På engelska måste hälsningsorden istället anpassas efter hur väl du känner mottagaren och vad det är du vill framföra. ”Kind regards”, ”best regards” och liknande sparas till mottagare du redan är bekant med.

  • Snedstreck. Några mejl in i konversationen blir det styltigt med alla dessa vänliga hälsningar, och då avslutar vi ofta helt kort såhär: /Johan.

Snedstrecket är dock en riktigt svensk företeelse, och kan gott skippas för att inte skapa förvirring hos mottagaren. Det räcker bra med namnet.

talaeng

Läs också: 3 tips: Lyckas med din presentation på engelska

  • Datumformaten. År, månad, dag? Måndag, dag, år? Eller dag, månad, år? Här kan det bli rejält snurrigt om du mejlar med en amerikan, som vanligtvis skriver månadens nummer före dagens.

Undvik missförstånd kring mötesdatumet genom att ha för vana att skriva ut månaden i bokstäver – till exempel May 6 eller 6 May.

  •  Apostrofer och accenter. Apostrofen används på engelska till att markera tillhörighet (”Maria’s desk”) och i sammandragningar av ord – som när ”do not” blir ”don’t”. En accent, som ovanför sista bokstaven i europé, är någonting helt annat.

Lär känna ditt tangentbord och använd rätt skiljetecken, annars ser det ut som att du inte behärskar språket. Dessutom tar accenten upp mer plats i texten.

  • Utropstecken! På svenska slänger vi gärna in ett utropstecken här och där för att sprida lite frejdig och familjär stämning. Tjohej!

I den stramare engelskan ska du dock passa dig för att strössla med detta tecken, då det är reserverat för skrik, stark upphetsning eller sarkasmer – och ingetdera hör hemma i ett affärsmejl. I värsta fall framstår du som dramatisk eller rentav hotfull.

svenskchef

Läs också: 7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Relaterade artiklar

studien1234
Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
Det är vanligt med vita lögner på jobbet.
Kommunikation

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.
Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.
Kommunikation

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.
En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande