Missarna att undvika när du mejlar på engelska,

5 tabbar att undvika när du mejlar på engelska

Många svenska chefer ser sig nog som hyfsat bra på engelska, men vissa av våra mejlvanor ter sig obegripliga för utländska kontakter. Här är några nitar du lätt kan undvika.

Det händer att svenskar slår sig för bröstet över de engelskakunskaper vi närmast får serverade med modersmjölken, och ibland med rätta.

Men innan vi får för oss att vi självklart smälter in som medborgare av ”the 51st state” måste vi inse att det finns vissa typiskt svenska mejlbeteenden som inte funkar att översätta rakt av – och som framstår som rent besynnerliga för en engelskspråkig mottagare.

Cynthia Morissette är lärare i affärsengelska, och berättar för Easyfairs vilka de fem vanligaste missarna som svenskar gör när vi mejlar engelska partners:

  • Hälsningsfraserna. På svenska kan vi alltid öppna med ett informellt ”Hej!” och likaså runda av med ett slentrianmässigt ”med vänliga hälsningar” – även om mejlbudskapet är ett svavelosande klagomål.

På engelska måste hälsningsorden istället anpassas efter hur väl du känner mottagaren och vad det är du vill framföra. ”Kind regards”, ”best regards” och liknande sparas till mottagare du redan är bekant med.

  • Snedstreck. Några mejl in i konversationen blir det styltigt med alla dessa vänliga hälsningar, och då avslutar vi ofta helt kort såhär: /Johan.

Snedstrecket är dock en riktigt svensk företeelse, och kan gott skippas för att inte skapa förvirring hos mottagaren. Det räcker bra med namnet.

talaeng

Läs också: 3 tips: Lyckas med din presentation på engelska

  • Datumformaten. År, månad, dag? Måndag, dag, år? Eller dag, månad, år? Här kan det bli rejält snurrigt om du mejlar med en amerikan, som vanligtvis skriver månadens nummer före dagens.

Undvik missförstånd kring mötesdatumet genom att ha för vana att skriva ut månaden i bokstäver – till exempel May 6 eller 6 May.

  •  Apostrofer och accenter. Apostrofen används på engelska till att markera tillhörighet (”Maria’s desk”) och i sammandragningar av ord – som när ”do not” blir ”don’t”. En accent, som ovanför sista bokstaven i europé, är någonting helt annat.

Lär känna ditt tangentbord och använd rätt skiljetecken, annars ser det ut som att du inte behärskar språket. Dessutom tar accenten upp mer plats i texten.

  • Utropstecken! På svenska slänger vi gärna in ett utropstecken här och där för att sprida lite frejdig och familjär stämning. Tjohej!

I den stramare engelskan ska du dock passa dig för att strössla med detta tecken, då det är reserverat för skrik, stark upphetsning eller sarkasmer – och ingetdera hör hemma i ett affärsmejl. I värsta fall framstår du som dramatisk eller rentav hotfull.

svenskchef

Läs också: 7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.