Missarna att undvika när du mejlar på engelska,

5 tabbar att undvika när du mejlar på engelska

Många svenska chefer ser sig nog som hyfsat bra på engelska, men vissa av våra mejlvanor ter sig obegripliga för utländska kontakter. Här är några nitar du lätt kan undvika.

Det händer att svenskar slår sig för bröstet över de engelskakunskaper vi närmast får serverade med modersmjölken, och ibland med rätta.

Men innan vi får för oss att vi självklart smälter in som medborgare av ”the 51st state” måste vi inse att det finns vissa typiskt svenska mejlbeteenden som inte funkar att översätta rakt av – och som framstår som rent besynnerliga för en engelskspråkig mottagare.

Cynthia Morissette är lärare i affärsengelska, och berättar för Easyfairs vilka de fem vanligaste missarna som svenskar gör när vi mejlar engelska partners:

  • Hälsningsfraserna. På svenska kan vi alltid öppna med ett informellt ”Hej!” och likaså runda av med ett slentrianmässigt ”med vänliga hälsningar” – även om mejlbudskapet är ett svavelosande klagomål.

På engelska måste hälsningsorden istället anpassas efter hur väl du känner mottagaren och vad det är du vill framföra. ”Kind regards”, ”best regards” och liknande sparas till mottagare du redan är bekant med.

  • Snedstreck. Några mejl in i konversationen blir det styltigt med alla dessa vänliga hälsningar, och då avslutar vi ofta helt kort såhär: /Johan.

Snedstrecket är dock en riktigt svensk företeelse, och kan gott skippas för att inte skapa förvirring hos mottagaren. Det räcker bra med namnet.

talaeng

Läs också: 3 tips: Lyckas med din presentation på engelska

  • Datumformaten. År, månad, dag? Måndag, dag, år? Eller dag, månad, år? Här kan det bli rejält snurrigt om du mejlar med en amerikan, som vanligtvis skriver månadens nummer före dagens.

Undvik missförstånd kring mötesdatumet genom att ha för vana att skriva ut månaden i bokstäver – till exempel May 6 eller 6 May.

  •  Apostrofer och accenter. Apostrofen används på engelska till att markera tillhörighet (”Maria’s desk”) och i sammandragningar av ord – som när ”do not” blir ”don’t”. En accent, som ovanför sista bokstaven i europé, är någonting helt annat.

Lär känna ditt tangentbord och använd rätt skiljetecken, annars ser det ut som att du inte behärskar språket. Dessutom tar accenten upp mer plats i texten.

  • Utropstecken! På svenska slänger vi gärna in ett utropstecken här och där för att sprida lite frejdig och familjär stämning. Tjohej!

I den stramare engelskan ska du dock passa dig för att strössla med detta tecken, då det är reserverat för skrik, stark upphetsning eller sarkasmer – och ingetdera hör hemma i ett affärsmejl. I värsta fall framstår du som dramatisk eller rentav hotfull.

svenskchef

Läs också: 7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Relaterade artiklar

Niclas Sigholm
Digital utveckling

Drastiska beslutet: Förbjöd all internmejl

Sedan flera år tillbaka råder förbud mot internmejl på företaget Sigholm. Resultatet? Effektiviteten har skjutit i höjden.
Maria Geijer på Morot & Co ger råd om hur du knyter dina kunder närmare. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

Så enkelt tar du klivet närmare kunden

Bli bättre på att få nya kunder och behålla dem ni har. ”Många missar hur enkelt det kan vara att testa, utforska och samla in kunskap om vad som är intressant för just deras kunder”, säger Maria Geijer, på Morot & Co

7 personer i videosamtal
Kommunikation

”Du är på mute” – här är uttrycken som ökat mest bland chefer

Yttrade du orden ”du är på mute” många gånger förra året? Då är du inte ensam. Orden användes 1000 procent fler gånger i amerikanska affärsmöten mellan chefer och investerare 2020 än året innan, visar en ny undersökning

Läsning av Röda Rummet, vid grön gran
Kommunikation

Julläsning för chefer

En lugnare jul än vanligt står för dörren. Varför inte använda den lediga tiden till att läsa skönlitteratur? Chef har satt samman en litteraturkanon för svenska chefer.
Ung kvinna som talar inför publik.
Kommunikation

Så når du fram till högsta chefen

Att kortfattat delge information åt en högt uppsatt chef eller politiker är en konst. En som vet hur man gör är expert-briefaren Grant Harris, som tjänstgjort i Vita huset och ägnat åratal åt att briefa toppchefer – till och med USA:s president.
Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
anna_hellman3
Annonssamarbete Chef + Stockholms universitet

Gör dig startklar att leda i förändring

En rejäl kunskapsinvestering – i exakt rätt tid. ”Det är bland det bästa som har hänt mig!”, säger Anna Hellman, vd, om sin Executive MBA från Stockholms universitet.

woman-sitting-at-desk-watching-new-videoconference-application-online-review
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.