5 sätt för chefen att tackla energitjuven på jobbet

Varannan svensk har en energitjuv på jobbet som sprider negativ stämning runt sig, visar en undersökning. Så här kan du hantera situationen som chef.

Konflikthantering
Publicerad

Kollegan eller medarbetaren som alltid skyller ifrån sig och som dissar nya idéer utan att komma med egna. Känner du igen dig? Det är inte så konstigt. Hälften av svenskarna svarar nämligen att de har en energitjuv på jobbet i den undersökning Inizio gjort på uppdrag av Manpower.

Det i sin tur kan leda till sämre stämning på arbetsplatsen och ökade stressnivåer. Men hur ska du egentligen hantera situationen som chef?

Här är några råd:

1) Ställ öppna motfrågor

För att få ut något vettigt av kritiken som energitjuven riktar kan du ställa öppna motfrågor som gör att personen själv kan försöka komma med en konstruktiv lösning.

2) Var inte passiv

Påverkar energitjuven ditt eller andra medarbetares mående behöver du agera. Ta kontroll av situationen medan den fortfarande är hanterbar. Snarare än att hoppas på att det löser sig av sig själv.

3) Undersök orsaken till ”gnället”

Det finns ofta ett djupare, mer dolt skäl till att någon sprider energi runt sig. Är det något i medarbetarens arbetssituation som den i grunden är missnöjd med? Genom att ta ”gnället” på allvar kan du hitta orsaken.

4) Lyssna – och markera 

Som chef kan du inte avfärda energitjuvens kritik. Försök därför att lyssna. Men du kan också markera genom att berätta vilka konsekvenser hens beteende får för arbetsplatsen. Kanske vet den inte om själv att den uppfattas som en energitjuv?

5) Ta stöd 

Om energitjuven sätter stämningen på arbetsplatsen är det ett problem som inte endast drabbar dig. Ta stöd av en högre chef eller ledningen för att känna dig mindre ensam.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden