gnallspikarnas

5 sätt för chefen att tackla energitjuven på jobbet

Varannan svensk har en energitjuv på jobbet som sprider negativ stämning runt sig, visar en undersökning. Så här kan hantera situationen som chef.

Kollegan eller medarbetaren som alltid skyller ifrån sig och som dissar nya idéer utan att komma med egna. Känner du igen dig? Det är inte så konstigt. Hälften av svenskarna svarar nämligen att de har en energitjuv på jobbet i den undersökning Inizio gjort på uppdrag av Manpower.

Det i sin tur kan leda till sämre stämning på arbetsplatsen och ökade stressnivåer. Men hur ska du egentligen hantera situationen som chef?

Här är några råd:

1) Ställ öppna motfrågor

För att få ut något vettigt av kritiken som energitjuven riktar kan du ställa öppna motfrågor som gör att personen själv kan försöka komma med en konstruktiv lösning.

2) Var inte passiv

Påverkar energitjuven ditt eller andra medarbetares mående behöver du agera. Ta kontroll av situationen medan den fortfarande är hanterbar. Snarare än att hoppas på att det löser sig av sig själv.

3) Undersök orsaken till ”gnället”

Det finns ofta ett djupare, mer dolt skäl till att någon sprider energi runt sig. Är det något i medarbetarens arbetssituation som den i grunden är missnöjd med? Genom att ta ”gnället” på allvar kan du hitta orsaken.

missnojd

Läs också: 3 tips: Missnöje på jobbet – så ska chefen agera

4) Lyssna – och markera 

Som chef kan du inte avfärda energitjuvens kritik. Försök därför att lyssna. Men du kan också markera genom att berätta vilka konsekvenser hens beteende får för arbetsplatsen. Kanske vet den inte om själv att den uppfattas som en energitjuv?

5) Ta stöd 

Om energitjuven sätter stämningen på arbetsplatsen är det ett problem som inte endast drabbar dig. Ta stöd av en högre chef eller ledningen för att känna dig mindre ensam.

missnojd

Läs också: 5 sätt att handskas med gnällspikar på jobbet

Relaterade artiklar

svara-samtal-apor-pratar
Konflikthantering

Därför klarar vissa chefer svåra samtal bättre

Be en chefskollega vara riktigt jobbig mot dig. Ställ tre viktiga frågor. Det här är två saker som ökar dina möjligheter att nå fram i svåra medarbetarsamtal, menar experten Anna Lundwall.
stolder
Konflikthantering

4 skäl till att stölder på jobbet ökar: ”Lever inte som de lär”

Varje år stjäls det för miljarder på svenska arbetsplatser.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
forbjudgnall
Arbetsmiljö

Psykologen: Det händer när chefen förbjuder ”gnäll” på jobbet

Mycket tid på jobbet går åt till gnäll. Men i stället för att tysta är det bättre att lyssna och undan­röja orsaken.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
geiger
Konflikthantering

Allt snabbare chefskarusell i kommunerna

Var femte kommun — en per vecka — bytte kommundirektör i fjol, visar en kartläggning som Chef har gjort. ”Jag blev en schackpjäs i ett politiskt spel”, säger Kristina Geiger, en av dem som fått gå.

forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.
stressfarlig
Arbetsmiljö

4 åtgärder: När chefen tar ut sin stress på medarbetarna

I en ansträngd arbetssituation är risken stor att chefens stress spiller över på medarbetarna. Men det går att undvika genom ett par åtgärder.