gnallspikarnas

5 sätt för chefen att tackla energitjuven på jobbet

Varannan svensk har en energitjuv på jobbet som sprider negativ stämning runt sig, visar en undersökning. Så här kan hantera situationen som chef.

Kollegan eller medarbetaren som alltid skyller ifrån sig och som dissar nya idéer utan att komma med egna. Känner du igen dig? Det är inte så konstigt. Hälften av svenskarna svarar nämligen att de har en energitjuv på jobbet i den undersökning Inizio gjort på uppdrag av Manpower.

Det i sin tur kan leda till sämre stämning på arbetsplatsen och ökade stressnivåer. Men hur ska du egentligen hantera situationen som chef?

Här är några råd:

1) Ställ öppna motfrågor

För att få ut något vettigt av kritiken som energitjuven riktar kan du ställa öppna motfrågor som gör att personen själv kan försöka komma med en konstruktiv lösning.

2) Var inte passiv

Påverkar energitjuven ditt eller andra medarbetares mående behöver du agera. Ta kontroll av situationen medan den fortfarande är hanterbar. Snarare än att hoppas på att det löser sig av sig själv.

3) Undersök orsaken till ”gnället”

Det finns ofta ett djupare, mer dolt skäl till att någon sprider energi runt sig. Är det något i medarbetarens arbetssituation som den i grunden är missnöjd med? Genom att ta ”gnället” på allvar kan du hitta orsaken.

missnojd

Läs också: 3 tips: Missnöje på jobbet – så ska chefen agera

4) Lyssna – och markera 

Som chef kan du inte avfärda energitjuvens kritik. Försök därför att lyssna. Men du kan också markera genom att berätta vilka konsekvenser hens beteende får för arbetsplatsen. Kanske vet den inte om själv att den uppfattas som en energitjuv?

5) Ta stöd 

Om energitjuven sätter stämningen på arbetsplatsen är det ett problem som inte endast drabbar dig. Ta stöd av en högre chef eller ledningen för att känna dig mindre ensam.

missnojd

Läs också: 5 sätt att handskas med gnällspikar på jobbet

Relaterade artiklar

Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
skandia_3
Annonssamarbete Chef + Skandia

Bli en magnet för de bästa medarbetarna

Konkurrensen är knivskarp. Företag som vill locka – och hålla kvar – de bästa medarbetarna behöver steppa upp. ”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.
Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.

rpc
Konflikthantering

Rikspolischefen: Så arg får du bli som chef

I podden Chef Dilemma hjälper toppcheferna vanliga chefer med deras utmaningar. Rikspolischef Anders Thornberg svarar på en fråga om att bli arg som chef.
nypoddigen
Konflikthantering

Få hjälp av toppcheferna – i Chefs nya podd

I Chefs nya podd delar toppchefer med sig av sina erfarenheter och hjälper vanliga chefer med deras dilemman. ”Vi vill ta samtalet bortom ledarskapsklyschor och istället prata konkret kring vardagsledarskap och rollen som chef,” säger Cissi Elwin, programledare.

Patrick Lepierre, affärsområdeschef på Dipart. Bygge vid vattentorn i Tumba Foto: Martina Huber/Chef
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Det här gör mig till en bättre beslutsfattare"

Patrick Lepierre har blivit säkrare som chef av Executive MBA-programmet vid Stockholms universitet. "Jag kan fatta mycket mer välgrundade beslut. Jag är förvånad över hur snabbt jag har kunnat använda mina nya kunskaper i mitt arbete."
Kvinna vid datorn, julgran bredvid.
Konflikthantering

Frånvaro-mejl? Undvik dessa tre dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.