5 sätt att få fram ditt budskap – utan en tråkig Powerpoint

Sömniga bilder med minimal text. Alla har nog varit på en katastrofal Powerpoint-presentation. Här är 5 sätt för att du inte ska gå i samma fälla.

Kommunikation
Publicerad

Till att börja med: Powerpoint är inget dåligt verktyg. Men i stället för att använda bilderna som ett stöd i presentationen utgår allt för många helt utifrån Powerpoint-bilderna. Du blir en assistent till verktyget snarare än tvärtom.

”Where is the power and where is the point?”, som en Chefläsare nyligen uttryckte sig i kommentarsfältet om att Amazon-vd:n Jeff Bezos förbjudit verktyget.

Men det kan vara svårt att lämna Powerpoint helt. Om du känner dig obekväm som talare kan en förberedd presentation vara ett skönt stöd. Här kommer några sätt att komma tips för att leverera något – utan att ha snuttefilten Powerpoint att hålla i handen.

1) Bedöm ditt konkreta behov

Till att börja måste du ställa dig själv ett par frågor:

  • Vad är det du presenterar och hur kan din publik få ett mervärde?
  • Kommer bilderna hjälpa dig att integrera med åhörarna?
  • Upplevs du som mer professionell – eller bara en som lärt sig Powerpoint?

Glöm inte att presentationen inte handlar om bilderna utan budskapet du vill förmedla. Som presentatör ska publiken fokusera på dig och ditt budskap. Det kräver ett högt engagemang och att du är närvarande i rummet – snarare att fokusera på den där Powerpointen som strular tekniskt.

2) Glöm inte bort B-knappen

Om du få åhörarna att helt fokusera på dig: Tryck på B-knappen. Den står för ”black” och får skärmen att slockna. Nu har publiken inte någon skärm att titta på och kommer rikta sin fulla uppmärksamhet till dig. Det här är ett bra sätt att bryta mönster i presentationen.

Vill du återgå till Powerpointen? Tryck på valfri knapp och du är tillbaka.

3) Lär dig materialet – utan och innan

Du har säkert hört det förut, men det är värt att påminna om vikten att faktiskt veta vad man ska prata om. Genom att vara noggrant förberedd kommer du känna dig mer trygg och kan ta ut svängarna mer. Du kommer också vara mer bekväm med att frågor som kommer upp.

Vad ska du fokusera på? Tänk dig en tidslinje med tydlig struktur och nyckelord. Lägg nyckelorden i slutet av meningen eftersom det är det åhörarna kommer minnas när de ska anteckna.

4) Skippa ord i bild

Om du ska presentera något ska bilderna ge dig stöd i det du ska prata om, snarare än tala för sig själv. Försök därför att använda bilder där det inte står långa meningar som åhörarna ska läsa. Om du ändå måste ha ett par ord på bilderna: Se till att dessa inte är i storlek 10!

5) Dra en historia

På tech-konferensen Web Summit i Lissabon var det hetaste ämnet storytelling. Att som presentatör kunna berätta en historia tillför ett mervärde samtidigt som publiken kommer ihåg din presentation bättre. Det hänger ihop med att våra hjärnor är uppbyggda för att minnas och älska historier, snarare än att mata in data i hjärnan.

En bra historia i samband med en presentation kommer även bygga upp ett förtroende mellan dig och åhörarna samtidigt som empatin för dig växer.

Källa: Fast Company

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden