avskedstalet
Skärmdump från tv-sändningen av avskedstalet.

5 saker du kan lära dig av Obamas avskedstal

Det har skrivits spaltmil om Obamas ledarskap – bland annat Washington Post gör ett försök att sammanfatta exakt hur många här. Inte så konstigt, när det handlar om en president som förutom att driva igenom USA:s största expansion av vårdgarantier på fyra decennier även fick till ett kärnvapenavtal med Iran och satt sammanbiten i ’the situation room’ när en SWAT-styrka dödade Usama bin Ladin.

Men det som kanske berört flest är hans karisma – i samspelet med den egna familjen och kollegorna, i möten med ‘vanliga människor’ och som talare. Så även under avskedsanförandet i Chicago förra veckan.

Varsågod – fem användbara lärdomar från framträdandet:

Läs också: De kan bli årets Chef 2017

Känn in din publik

”Genom åren har Obama visat att han har fingret i luften. Han förstår vilka nyckelord och fraser som får publiken att reagera,” säger Krysten Copeland på Washington-baserade kommunikationsbyrån KC & Co till branschsajten PR Daily.

”chefdagen_bard-1"

Redo för nästa steg i din chefskarriär?

Vässa dina kunskaper i Chefs nätverk och nå nästa nivå i ditt ledarskap.

Läs mer och anmäl dig här

En person av Obamas dignitet torde inte ha svårt att hitta bekanta ansikten i vilken publik som helst – men kanske särskilt i hemstaden Chicago. Ett av de varmaste ögonblicken under hans avskedstal kan ha varit när han, i samband med att han och familjen lämnade lokalen, gick runt och hälsade på bekanta ansikten.

Använd så här: Även om inte du känner någon du talar inför, försök visualisera en person i publiken i detalj och föreställ dig att du talar till hen. En slags kundpersona för ditt tal helt enkelt.

Läs också: 7 tips för det perfekta talet

Relatera till publiken

Obama distansierar sig inte – han drar inte en skiljelinje mellan sig och den som lyssnar. Det är ”vi” och ”oss” som genomgående förekommer som subjekt i hans tal.

Använd så här: Skapa kontakt med dina lyssnare. Inkludera dem och deras arbete i visionen som ska förmedlas om det är dina medarbetare, få dem att känna sig delaktiga om det är dina kunder och så vidare.

Bygg upp ditt kommunikationsnätverk

Det är inte för inte som Obama fick utmärkelsen Årets marknadsförare av en branschtidning samma år som han tillträdde, 2008. Han är den förste president som verkat i de sociala mediernas guldålder, och med den äran. Med hjälp av ett väloljat maskineri av experter har han byggt upp sin publik och därmed också sitt distributionsnätverk.

Använd så här: Om du inte redan gjort det – inse vikten av att bygga nätverk, inte bara för personliga, till exempel karriärsrelaterade, syften utan också på bredare basis – din egen ”publik” för din yrkesverksamhet helt enkelt. Det är ett långsiktigt arbete men kan göra stor skillnad i längden.

Lär dig mer om hur du hanterar mediadrevet i Chefs nätverk

Visa känslor

Tårar, skratt – ibland åt de egna skämten – sång, gester – Barack Obamas offentliga känslopalett är brokig och spontan. Ett sätt att avväpna publiken.

Använd så här: Med autencitet. Annars får det motsatt effekt.

Fokusera på visionen

Efter att en president suttit åtta år vet nog de flesta vad han står för. Men det beror ju också på att han grundlagt den uppfattningen och igenkänningen hos lyssnare genom att tidigare under sin karriär varit noga med att förmedla vad han vill.

Använd så här: Om du är ny på din post – förmedla din vision tidigt och ofta. Återknyt till den så ofta du kan, både genom enskilda presentationer såväl som olika stadier i din organisations utveckling.

Läs också: Därför var Steve Spielbergs Harvard-tal förra årets chefigaste

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

litapa
Kommunikation

Här är 6 tecken på att kollegerna litar på dig

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

chefrolig
Beslutsfattande

5 skäl till varför du inte vill vara ”den roliga chefen”

Inspirerande och rolig – två eftertraktade egenskaper hos en chef. Men en ny studie visar att det kan bli för mycket av det goda. 
nyya
Karriär

3 tips: Så här bygger du upp ett ovärderligt nätverk

Är du tillräckligt bra på att nätverka? Sociala kontakter är ofta nyckeln till nästa steg i karriären. Här är några tips.
chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden