avskedstalet
Skärmdump från tv-sändningen av avskedstalet.

5 saker du kan lära dig av Obamas avskedstal

Det har skrivits spaltmil om Obamas ledarskap – bland annat Washington Post gör ett försök att sammanfatta exakt hur många här. Inte så konstigt, när det handlar om en president som förutom att driva igenom USA:s största expansion av vårdgarantier på fyra decennier även fick till ett kärnvapenavtal med Iran och satt sammanbiten i ’the situation room’ när en SWAT-styrka dödade Usama bin Ladin.

Men det som kanske berört flest är hans karisma – i samspelet med den egna familjen och kollegorna, i möten med ‘vanliga människor’ och som talare. Så även under avskedsanförandet i Chicago förra veckan.

Varsågod – fem användbara lärdomar från framträdandet:

Läs också: De kan bli årets Chef 2017

Känn in din publik

”Genom åren har Obama visat att han har fingret i luften. Han förstår vilka nyckelord och fraser som får publiken att reagera,” säger Krysten Copeland på Washington-baserade kommunikationsbyrån KC & Co till branschsajten PR Daily.

”chefdagen_bard-1"

Redo för nästa steg i din chefskarriär?

Vässa dina kunskaper i Chefs nätverk och nå nästa nivå i ditt ledarskap.

Läs mer och anmäl dig här

En person av Obamas dignitet torde inte ha svårt att hitta bekanta ansikten i vilken publik som helst – men kanske särskilt i hemstaden Chicago. Ett av de varmaste ögonblicken under hans avskedstal kan ha varit när han, i samband med att han och familjen lämnade lokalen, gick runt och hälsade på bekanta ansikten.

Använd så här: Även om inte du känner någon du talar inför, försök visualisera en person i publiken i detalj och föreställ dig att du talar till hen. En slags kundpersona för ditt tal helt enkelt.

Läs också: 7 tips för det perfekta talet

Relatera till publiken

Obama distansierar sig inte – han drar inte en skiljelinje mellan sig och den som lyssnar. Det är ”vi” och ”oss” som genomgående förekommer som subjekt i hans tal.

Använd så här: Skapa kontakt med dina lyssnare. Inkludera dem och deras arbete i visionen som ska förmedlas om det är dina medarbetare, få dem att känna sig delaktiga om det är dina kunder och så vidare.

Bygg upp ditt kommunikationsnätverk

Det är inte för inte som Obama fick utmärkelsen Årets marknadsförare av en branschtidning samma år som han tillträdde, 2008. Han är den förste president som verkat i de sociala mediernas guldålder, och med den äran. Med hjälp av ett väloljat maskineri av experter har han byggt upp sin publik och därmed också sitt distributionsnätverk.

Använd så här: Om du inte redan gjort det – inse vikten av att bygga nätverk, inte bara för personliga, till exempel karriärsrelaterade, syften utan också på bredare basis – din egen ”publik” för din yrkesverksamhet helt enkelt. Det är ett långsiktigt arbete men kan göra stor skillnad i längden.

Lär dig mer om hur du hanterar mediadrevet i Chefs nätverk

Visa känslor

Tårar, skratt – ibland åt de egna skämten – sång, gester – Barack Obamas offentliga känslopalett är brokig och spontan. Ett sätt att avväpna publiken.

Använd så här: Med autencitet. Annars får det motsatt effekt.

Fokusera på visionen

Efter att en president suttit åtta år vet nog de flesta vad han står för. Men det beror ju också på att han grundlagt den uppfattningen och igenkänningen hos lyssnare genom att tidigare under sin karriär varit noga med att förmedla vad han vill.

Använd så här: Om du är ny på din post – förmedla din vision tidigt och ofta. Återknyt till den så ofta du kan, både genom enskilda presentationer såväl som olika stadier i din organisations utveckling.

Läs också: Därför var Steve Spielbergs Harvard-tal förra årets chefigaste

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
elona1
Kommunikation

Elon Musks största snedsteg 2018

Hade du ett tufft 2018? Då kan du trösta dig med att det finns chefer som hade det ännu tuffare.

naa
Karriär

10 nya yrken – du inte hört talas om innan

Funderar du på att byta jobb och är över 50 år? Då kanske ”oldflucener” kan bli något för dig. Det kvalar in på listan över nya yrkestitlar som lanseras under 2019.
adminbanta_webb
Annonssamarbete Chef + Aditro

Admin-banta din chefsvardag

Det finns smartare sätt att hantera ”tråkjobbet”. Så här kan chefen minska sin stress och samtidigt få nöjdare medarbetare.

floskel-2
Kommunikation

Topplista: Här är årets värsta jobbfloskel

Som chef är det lätt att upprepa sig när man ska motivera eller informera medarbetarna. Men se upp så du inte börjar använda floskler för ofta.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden