avskedstalet
Skärmdump från tv-sändningen av avskedstalet.

5 saker du kan lära dig av Obamas avskedstal

Det har skrivits spaltmil om Obamas ledarskap – bland annat Washington Post gör ett försök att sammanfatta exakt hur många här. Inte så konstigt, när det handlar om en president som förutom att driva igenom USA:s största expansion av vårdgarantier på fyra decennier även fick till ett kärnvapenavtal med Iran och satt sammanbiten i ’the situation room’ när en SWAT-styrka dödade Usama bin Ladin.

Men det som kanske berört flest är hans karisma – i samspelet med den egna familjen och kollegorna, i möten med ‘vanliga människor’ och som talare. Så även under avskedsanförandet i Chicago förra veckan.

Varsågod – fem användbara lärdomar från framträdandet:

Läs också: De kan bli årets Chef 2017

Känn in din publik

”Genom åren har Obama visat att han har fingret i luften. Han förstår vilka nyckelord och fraser som får publiken att reagera,” säger Krysten Copeland på Washington-baserade kommunikationsbyrån KC & Co till branschsajten PR Daily.

”chefdagen_bard-1"

Redo för nästa steg i din chefskarriär?

Vässa dina kunskaper i Chefs nätverk och nå nästa nivå i ditt ledarskap.

Läs mer och anmäl dig här

En person av Obamas dignitet torde inte ha svårt att hitta bekanta ansikten i vilken publik som helst – men kanske särskilt i hemstaden Chicago. Ett av de varmaste ögonblicken under hans avskedstal kan ha varit när han, i samband med att han och familjen lämnade lokalen, gick runt och hälsade på bekanta ansikten.

Använd så här: Även om inte du känner någon du talar inför, försök visualisera en person i publiken i detalj och föreställ dig att du talar till hen. En slags kundpersona för ditt tal helt enkelt.

Läs också: 7 tips för det perfekta talet

Relatera till publiken

Obama distansierar sig inte – han drar inte en skiljelinje mellan sig och den som lyssnar. Det är ”vi” och ”oss” som genomgående förekommer som subjekt i hans tal.

Använd så här: Skapa kontakt med dina lyssnare. Inkludera dem och deras arbete i visionen som ska förmedlas om det är dina medarbetare, få dem att känna sig delaktiga om det är dina kunder och så vidare.

Bygg upp ditt kommunikationsnätverk

Det är inte för inte som Obama fick utmärkelsen Årets marknadsförare av en branschtidning samma år som han tillträdde, 2008. Han är den förste president som verkat i de sociala mediernas guldålder, och med den äran. Med hjälp av ett väloljat maskineri av experter har han byggt upp sin publik och därmed också sitt distributionsnätverk.

Använd så här: Om du inte redan gjort det – inse vikten av att bygga nätverk, inte bara för personliga, till exempel karriärsrelaterade, syften utan också på bredare basis – din egen ”publik” för din yrkesverksamhet helt enkelt. Det är ett långsiktigt arbete men kan göra stor skillnad i längden.

Lär dig mer om hur du hanterar mediadrevet i Chefs nätverk

Visa känslor

Tårar, skratt – ibland åt de egna skämten – sång, gester – Barack Obamas offentliga känslopalett är brokig och spontan. Ett sätt att avväpna publiken.

Använd så här: Med autencitet. Annars får det motsatt effekt.

Fokusera på visionen

Efter att en president suttit åtta år vet nog de flesta vad han står för. Men det beror ju också på att han grundlagt den uppfattningen och igenkänningen hos lyssnare genom att tidigare under sin karriär varit noga med att förmedla vad han vill.

Använd så här: Om du är ny på din post – förmedla din vision tidigt och ofta. Återknyt till den så ofta du kan, både genom enskilda presentationer såväl som olika stadier i din organisations utveckling.

Läs också: Därför var Steve Spielbergs Harvard-tal förra årets chefigaste

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

karriar-10
Karriär

Så tacklar du svåra intervjufrågan: "Dina svaga sidor?"

Den kommer på nästan alla anställningsintervjuer – men är jobbig att besvara. Så här ska du tackla frågan om dina svaga sidor.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
mingelaa
Kommunikation

Nej, du behöver faktiskt inte gå på olidliga mingel

Du vill träffa nya människor och knyta nya kontakter. Ändå hamnar du bredvid någon du redan känner. Det är svårt med mingel och nu visar en studie att det inte behöver vara så.
snacka
Kommunikation

Så håller du i ett möte – utan prata sönder det

Har du gått från ett möte och känt att du pratat överlägset mest av alla? Det kan bli ett problem i längden.

karriara
Karriär

3 tips: Så här skaffar du en mentor

Vill du utvecklas som chef? Skaffa en mentor. Frågan är bara hur du gör. Här är några tips.
fortreonde
Beslutsfattande

3 knep för att öka din trovärdighet på jobbet

Trovärdighet och förtroende tar tid att bygga upp. Men det finns knep för att öka oddsen att medarbetarna tar till sig dina beslut.
Janet Eriksson och Gabriel Tybäck hos Ledarnas arbetslöshetskassa. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarnas arbetslöshetskassa

Unga chefer tar en onödig risk

Framgångsrika och strategiska. Men inte alltid koll på de egna riskerna.
Många unga chefer väljer bort eller missar arbetslivets kanske viktigaste försäkring – medlemskapet i en a-kassa.

asdasd
Kommunikation

Pia Anderberg: ”Makten har flyttat till kunden”

Digitaliseringen förändrar vad en verksamhet har att förhålla sig till. Det ställer nya krav på organisation, processer och kompetens. Vilket i slutänden ger HR nya uppgifter. ”HR måste förstå tekniken och vilken del av den som är viktig i verksamheten”, säger Pia Anderberg, direktör för HR och innovation på Axel Johnson-koncernens ägarbolag.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden