avskedstalet
Skärmdump från tv-sändningen av avskedstalet.

5 saker du kan lära dig av Obamas avskedstal

Det har skrivits spaltmil om Obamas ledarskap – bland annat Washington Post gör ett försök att sammanfatta exakt hur många här. Inte så konstigt, när det handlar om en president som förutom att driva igenom USA:s största expansion av vårdgarantier på fyra decennier även fick till ett kärnvapenavtal med Iran och satt sammanbiten i ’the situation room’ när en SWAT-styrka dödade Usama bin Ladin.

Men det som kanske berört flest är hans karisma – i samspelet med den egna familjen och kollegorna, i möten med ‘vanliga människor’ och som talare. Så även under avskedsanförandet i Chicago förra veckan.

Varsågod – fem användbara lärdomar från framträdandet:

Läs också: De kan bli årets Chef 2017

Känn in din publik

”Genom åren har Obama visat att han har fingret i luften. Han förstår vilka nyckelord och fraser som får publiken att reagera,” säger Krysten Copeland på Washington-baserade kommunikationsbyrån KC & Co till branschsajten PR Daily.

”chefdagen_bard-1"

Redo för nästa steg i din chefskarriär?

Vässa dina kunskaper i Chefs nätverk och nå nästa nivå i ditt ledarskap.

Läs mer och anmäl dig här

En person av Obamas dignitet torde inte ha svårt att hitta bekanta ansikten i vilken publik som helst – men kanske särskilt i hemstaden Chicago. Ett av de varmaste ögonblicken under hans avskedstal kan ha varit när han, i samband med att han och familjen lämnade lokalen, gick runt och hälsade på bekanta ansikten.

Använd så här: Även om inte du känner någon du talar inför, försök visualisera en person i publiken i detalj och föreställ dig att du talar till hen. En slags kundpersona för ditt tal helt enkelt.

Läs också: 7 tips för det perfekta talet

Relatera till publiken

Obama distansierar sig inte – han drar inte en skiljelinje mellan sig och den som lyssnar. Det är ”vi” och ”oss” som genomgående förekommer som subjekt i hans tal.

Använd så här: Skapa kontakt med dina lyssnare. Inkludera dem och deras arbete i visionen som ska förmedlas om det är dina medarbetare, få dem att känna sig delaktiga om det är dina kunder och så vidare.

Bygg upp ditt kommunikationsnätverk

Det är inte för inte som Obama fick utmärkelsen Årets marknadsförare av en branschtidning samma år som han tillträdde, 2008. Han är den förste president som verkat i de sociala mediernas guldålder, och med den äran. Med hjälp av ett väloljat maskineri av experter har han byggt upp sin publik och därmed också sitt distributionsnätverk.

Använd så här: Om du inte redan gjort det – inse vikten av att bygga nätverk, inte bara för personliga, till exempel karriärsrelaterade, syften utan också på bredare basis – din egen ”publik” för din yrkesverksamhet helt enkelt. Det är ett långsiktigt arbete men kan göra stor skillnad i längden.

Lär dig mer om hur du hanterar mediadrevet i Chefs nätverk

Visa känslor

Tårar, skratt – ibland åt de egna skämten – sång, gester – Barack Obamas offentliga känslopalett är brokig och spontan. Ett sätt att avväpna publiken.

Använd så här: Med autencitet. Annars får det motsatt effekt.

Fokusera på visionen

Efter att en president suttit åtta år vet nog de flesta vad han står för. Men det beror ju också på att han grundlagt den uppfattningen och igenkänningen hos lyssnare genom att tidigare under sin karriär varit noga med att förmedla vad han vill.

Använd så här: Om du är ny på din post – förmedla din vision tidigt och ofta. Återknyt till den så ofta du kan, både genom enskilda presentationer såväl som olika stadier i din organisations utveckling.

Läs också: Därför var Steve Spielbergs Harvard-tal förra årets chefigaste

Relaterade artiklar

janne-3
Kommunikation

Janne Andersson: 3 ledarfokus ska göra Sverige världsbäst

”Jag är helt övertygad om att de sakerna går att applicera på allt ledarskap”, säger förbundskapten Janne Andersson.

Patrick Lepierre, affärsområdeschef på Dipart. Bygge vid vattentorn i Tumba Foto: Martina Huber/Chef
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Det här gör mig till en bättre beslutsfattare"

Patrick Lepierre har blivit säkrare som chef av Executive MBA-programmet vid Stockholms universitet. "Jag kan fatta mycket mer välgrundade beslut. Jag är förvånad över hur snabbt jag har kunnat använda mina nya kunskaper i mitt arbete."
2019-2
Kommunikation

Chefsåret 2019 – månad för månad

Chefsåret 2019 är till ända. Hur var det för dig? Chefs reporter Fredrik Kullberg har valt ut 12 stora, små och märkliga ledarskapshändelser som präglat året.
cb12-content
Chefboken

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
pkberlin
Kommunikation

Kommunikationsmissen som fick Berlinmuren att falla

Ibland kan ett aldrig så litet felsteg få oanade konsekvenser. För 30 år sedan orsakade en papperslapp som lästes upp vid fel tillfälle Berlinmurens fall.
Nå årets mål genom att ställa rätt frågor och ta fyra steg, tipsar Viktoria Lindhé på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Så når du affärsmålen ihop med ditt team

Nytt år. Nya mål. Chefer som involverar och följer upp hur medarbetarna upplever målen lyckas oftare.
Här är fyra steg som tar ditt team från mål till verklighet.

Cissi Elwin
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Varför är ledarskap så förknippat med floskler?”

Det här med att ”vi måste gasa och bromsa samtidigt” och ”tack för din idé, vi marinerar den” – vad menas egentligen med det?