Två bruna getter stångas.

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag – och vad du kan göra i stället. 

Som ledare har du stor påverkan på kulturen på din arbetsplats. Jeremy Pollack är antropolog och konsult i konfliktlösning i Silicon Valley, och beskriver i en artikel i Fast Company fem vanliga sätt han tycker att ledare orsakar konflikter på arbetsplatsen – utan att mena det:

  1. Du är inte tillräckligt transparent

Dina medarbetare vill känna att de har koll på vad som händer i verksamheten. Om förändringar eller nyheter plötsligt kommer till dem uppifrån utan förvarning kan det orsaka frustration och oro hos de medarbetare som berörs.

Gör i stället: Se till att vara transparent med vad som händer i organisationen. Skicka till exempel ett veckobrev, ha en presentation en gång i kvartalet och använd digitala verktyg för kontinuerlig kontakt mellan dessa.

Två kollegor som tittar argt på varandra

Läs också: Sex vanliga konflikter – och hur du löser dem

2. Du låter inte medarbetarna vara delaktiga
Om du gör stora förändringar utan att be om feedback eller respons från medarbetarna kan de lätt känna sig maktlösa, vilket kan skapa konflikt, menar Pollack.

Gör i stället: Se till att ha en process för hur dina medarbetare kan lämna synpunkter. Visa också att du lyssnar på den input och feedback du får, och svara på förslag som kommer in. När du ska göra förändringar i organisationen – se till att prata med berörda parter innan. Det får medarbetarna att känna sig betydelsefulla och delaktiga i det som sker.

3.  Du visar inte tillräckligt mycket uppskattning
Har du inte en plan för beröm och uppskattning är det lätt att glömma bort att göra det. Om dina medarbetare inte känner sig uppmärksammade eller sedda kan det resultera i att de inte känner lika mycket entusiasm för arbetet.

Gör i stället: Skapa rutiner inom företaget där ledare kontinuerligt kan ge beröm och erkännande till sina medarbetare. Det kan räcka med några ord, ett mejl till hela avdelningen om att någon gjort något bra eller ett uttalande på veckomötet. Kom ihåg att det inte bara behöva gälla ekonomiska framgångar, och lägg på minnet vilka du lyfter fram. Medarbetare som gör saker ”behind the scenes” eller har en assisterande funktion är fortfarande en viktig del av verksamheten. Se till att även de får erkännande.

harksare

Läs också: 10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

4. Medarbetarna känner inte ditt förtroende
Medarbetare som inte känner att du litar på dem känner sig lätt styrda och undervärderade. De kommer att fundera på varför du anställde dem om du ändå inte låter dem jobba självständigt, menar Pollack.

Gör i stället: Som chef och ledare måste du lita på dina medarbetare. Om de inte gör det arbete du förväntar dig; prata med dem för att ta reda på varför de inte når uppnådda resultat. Diskutera tillsammans hur ni ska jobba för att nå dit. Om du märker att en särskild medarbetare ändå inte är rätt för en viss roll är det ditt ansvar att göra en förändring.

5. Du låter inte medarbetarna vara självständiga
Om du behandlar dina medarbetare som barn – det vill säga kontrollerar vad de gör, när de jobbar, hur långa raster de har och exakt hur mycket tid de spenderar på jobbet – kommer de slå bakut.

Gör i stället: Låt i stället dina medarbetare vara flexibla i hur, när och var de jobbar. Självklart kräver vissa uppgifter att någon befinner sig på en viss plats vid en viss tidpunkt, men andra uppgifter gör det inte. Att sätta upp mål och resultat personen ska nå och låta den göra det var den vill, menar Pollack gör att medarbetarna har kontroll över sitt eget arbete, och därmed kan prestera bättre.

marknadsbit-svarasamtal_oversikt
Webbinarium 5 nov

Bli av med stress inför jobbiga samtal

Seminariet för dig som vill vända potentiella konflikter till konstruktiva konversationer. Ledarskapsexperten Anna Lundwall leder övningar, scenarion och rollspel.verktygen för att ta tag i de jobbiga samtalen du helst sluppit.

Relaterade artiklar

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
mattias_tornblom
Annonssamarbete Chef + Dustin

”Chefer – här är läxan inför nästa kris”

Ta tillvara lärdomarna. Hitta dina guldkorn. Och undvik att ha en taxi på uppfarten med taxametern på. Det är några råd som Mathias Törnblom på Dustin vill skicka med till chefer – inför nästa kris.
uppsagningarbjorn
Konflikthantering

Fråga psykologen: ”Hur ska man informera om uppsägningar?”

Hur ska man informera om uppsägningar i coronakrisen? Och hur hanterar man medarbetare som haft missbruksproblematik eller som sprider apokalyptisk stämning på videomötena? Det är några frågor psykologen Björn Hedensjö fått om svåra samtal i Chefs facebookgrupp Chefa i coronakris. Här ger han svar på dem.
kvinnlig_chef
Konflikthantering

Forskning: Tuffare få kritik av kvinnlig chef

Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.

Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

Ge cheferna mer stöd, uppmanar Lilian Ekelin på andfrankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nu behöver chefen mer stöd – från sin chef

Svenska chefer har imponerat. Engagemang och välmående hos medarbetare har hållits uppe under pandemin. Men nu syns ett trendbrott. ”Cheferna behöver mer stöd”, säger hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.
gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.