Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag – och vad du kan göra i stället.

Konflikthantering
Publicerad
Två bruna getter stångas.

Som ledare har du stor påverkan på kulturen på din arbetsplats. Jeremy Pollack är antropolog och konsult i konfliktlösning i Silicon Valley, och beskriver i en artikel i Fast Company fem vanliga sätt han tycker att ledare orsakar konflikter på arbetsplatsen – utan att mena det:

Dina medarbetare vill känna att de har koll på vad som händer i verksamheten. Om förändringar eller nyheter plötsligt kommer till dem uppifrån utan förvarning kan det orsaka frustration och oro hos de medarbetare som berörs.

Gör i stället: Se till att vara transparent med vad som händer i organisationen. Skicka till exempel ett veckobrev, ha en presentation en gång i kvartalet och använd digitala verktyg för kontinuerlig kontakt mellan dessa.

2. Du låter inte medarbetarna vara delaktiga
Om du gör stora förändringar utan att be om feedback eller respons från medarbetarna kan de lätt känna sig maktlösa, vilket kan skapa konflikt, menar Pollack.

Gör i stället: Se till att ha en process för hur dina medarbetare kan lämna synpunkter. Visa också att du lyssnar på den input och feedback du får, och svara på förslag som kommer in. När du ska göra förändringar i organisationen – se till att prata med berörda parter innan. Det får medarbetarna att känna sig betydelsefulla och delaktiga i det som sker.

3.  Du visar inte tillräckligt mycket uppskattning
Har du inte en plan för beröm och uppskattning är det lätt att glömma bort att göra det. Om dina medarbetare inte känner sig uppmärksammade eller sedda kan det resultera i att de inte känner lika mycket entusiasm för arbetet.

Gör i stället: Skapa rutiner inom företaget där ledare kontinuerligt kan ge beröm och erkännande till sina medarbetare. Det kan räcka med några ord, ett mejl till hela avdelningen om att någon gjort något bra eller ett uttalande på veckomötet. Kom ihåg att det inte bara behöva gälla ekonomiska framgångar, och lägg på minnet vilka du lyfter fram. Medarbetare som gör saker ”behind the scenes” eller har en assisterande funktion är fortfarande en viktig del av verksamheten. Se till att även de får erkännande.

4. Medarbetarna känner inte ditt förtroende
Medarbetare som inte känner att du litar på dem känner sig lätt styrda och undervärderade. De kommer att fundera på varför du anställde dem om du ändå inte låter dem jobba självständigt, menar Pollack.

Gör i stället: Som chef och ledare måste du lita på dina medarbetare. Om de inte gör det arbete du förväntar dig; prata med dem för att ta reda på varför de inte når uppnådda resultat. Diskutera tillsammans hur ni ska jobba för att nå dit. Om du märker att en särskild medarbetare ändå inte är rätt för en viss roll är det ditt ansvar att göra en förändring.

5. Du låter inte medarbetarna vara självständiga
Om du behandlar dina medarbetare som barn – det vill säga kontrollerar vad de gör, när de jobbar, hur långa raster de har och exakt hur mycket tid de spenderar på jobbet – kommer de slå bakut.

Gör i stället: Låt i stället dina medarbetare vara flexibla i hur, när och var de jobbar. Självklart kräver vissa uppgifter att någon befinner sig på en viss plats vid en viss tidpunkt, men andra uppgifter gör det inte. Att sätta upp mål och resultat personen ska nå och låta den göra det var den vill, menar Pollack gör att medarbetarna har kontroll över sitt eget arbete, och därmed kan prestera bättre.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden