linkedin-11

5 nycklar till en perfekt Linkedin-profil

Tydlig närvaro på Linkedin är allt mer avgörande för en framgångsrik karriär. Stora företag som Sandvik jobbar nästan uteslutande med Linkedin som rekryteringsverktyg. Här är forskarnas bästa tips för en perfekt profil.

Vill du bli uppmärksammad och bygga nätverk inom just ditt yrkesfält är det Linkedin som gäller – men det duger inte att snabbt fylla i de tomma rutorna och sedan låta profilen ligga i träda.

Nej, vill du dra uppmärksamheten till dig gäller det att vara aktiv genom att uppdatera och publicera inlägg, och inte minst jobba hårt med att göra din startsida så stark som möjligt.

Av de många delar som utgör en Linkedin-profil är yrkesrubriken samt ”Om”-sektionen där du berättar mer utförligt om dig själv de två viktigaste, förklarar karriärexperter vid Harvard-universitetet i USA för CNBC. Tillsammans utgör dessa båda komponenter vad som kallas för profilsammanfattning, vilket är det första besökarna ser på din Linkedin-sida.

Rubriken är särskilt viktig eftersom den visas som sökresultat i både Google och Linkedin.

Våga sök jobbet - trots brister i cv:t!

Läs också: Underkvalificerad? Sök jobbet ändå!

Här är en checklista för hur du gör en så stark profilsammanfattning som möjligt:

1. Gör den möjlig att läsa på 30 sekunder eller mindre.

2. Gör en sammanfattande yrkesrubrik på högst 120 tecken, där du tydligt redovisar karriärinriktning och specialisering.

3. Inkludera yrkesrelaterade nyckelord, kunskaper, styrkor, talanger och intressen.

4. Skriv väl i en professionell stil, utan stavfel eller grammatiska felaktigheter.

5. Besvara frågor som kan ge djupare insikt i vem du är: vad gör dig unik? Vart är din karriär på väg? Hur skulle andra beskriva dig? Vilka är dina värderingar och personliga egenskaper?

 

jobbetinterjvu

Läs också: 5 skäl till att du inte fick jobbet – trots en ”lyckad” intervju

Även om profilsammanfattningen får störst uppmärksamhet, gäller det att slipa till allt det övriga också. Tänk till exempel på det här:

1. Inkludera ett bra foto, där du gör ett professionellt intryck. Profiler med foton har 14 gånger så stor chans att bli uppmärksammade än de utan.

2. Utveckla din yrkeshistorik i ”Erfarenhet”-sektionen. Använd yrkesrelaterade nyckelord och inkludera specifik information om vad du gjort tidigare. Överdriv inte titlar eller ansvar; det kan leda till pinsamheter.

3. Lägg till rekommendationer från tidigare chefer, kollegor, klienter, lärare eller i stort sett vem som helst som har något positivt att säga om dig och din yrkesgärning.

stress-2-2

Läs också: Undersökning: Stresshantering på jobbet får underkänt

Relaterade artiklar

ungadrommerchef
Karriär

Därför drömmer unga om att bli chefer

En dryg tredjedel av svenskarna drömmer om en chefsroll, visar en ny studie. Bland unga upp till 29 år är siffran ännu högre: Mer än hälften av dem vill bli chefer – och det är inte lönen som är drivkraften i första hand.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

skoillus
Karriär

Därför ska du alltid vara beredd att byta jobb

Ha alltid en plan B för din karriär – även om du stortrivs med det jobb du har.

arbetstidsforkortning1800x1013
Karriär

Visst funkar sex timmars arbetsdag

Bättre balans mellan privat- och arbetsliv, ökad gemenskap på arbetsplatsen och ett större fokus på arbetsuppgifterna. Det blev resultatet av en svensk fallstudie i arbetstidsförkortning, unik i sitt slag.
Collage: Christina Hammer från Hammer & Hanborg samt glad medarbetare
Karriär

Så släpper du fram kraften hos dina medarbetare

44 procent av svenska chefer tycker inte att de får använda sin fulla potential i jobbet, visar en ny undersökning. Ännu fler av deras medarbetare upplever detsamma. Men det är enklare än du tror att få organisationens talanger att slå ut.
hipo2
Karriär

4 tecken på att du är en HIPO: ”high potential employee”

I den amerikanska talent management-världen pratas det hett om HIPO:s, medarbetare med extra hög potential.

Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

John Marnell, porträttbild
Karriär

”Att säga upp vänner är det värsta jag varit med om”

Bilar var inte John Marnells grej. Han skulle ju bli psykolog. Men ett inhopp på en verkstad ledde hela vägen till vd-­stolen för bilföretaget J Bil.